Hoe komt het dat mijn kleding na het wassen stinkt?

Opvallend is als ik mijn kleren was (fijne was, 30-
40 graden) dat het enorm stinkt als het er uit komt. Het is geen zweet lucht maar een sterke misselijkmakende geur die door de hele gang te ruiken is wanneer ik de kleding ophang om te laten drogen.

De wasmachine is van AVG en wordt gebruikt sinds 2014. Ik reinig regelmatig het spoelbakje, rubberen rand en waterbakje onderin. De wasmachine stinkt zelf niet.

Het volgende heb ik geprobeerd:

- niet te volle was draaien
- wel / geen wasverzachter gebruikt
- waspoeder afgewisseld met vloeibaar
- ongeveer 2 keer per maand wasmachine draaien op 90 graden met azijn/soda
- verschillende merken wasmiddel
- opnieuw wassen.. maar ook dit heeft geen zin

Ik weet niet meer wat ik verder nog zou kunnen doen.. het maakt niet uit welke kleding ik toevoeg maar het is alleen bij kleding zo, niet bij het wassen van beddengoed of handdoeken bijvoorbeeld.

Heeft iemand een tip?

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik haal mijn was nagenoeg direct na het programma er uit om op te hangen, het stinkt gelijk bij het uit de machine halen. De machine stinkt niet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
25.7K

Antwoorden (2)

Er kan vetluis in de machine zitten, dat ruik je niet altijd, maar kan wel geur overbrengen.
AF en toe op 90 of 95 graden wassen helpt daar meestal tegen, dat kan gewoon met bijvoorbeeld handdoeken en/of dweilen. Soms het je een machinereiniger nodig.

In de kleding kan ook geur ingetrokken zijn, die je er niet meer met normale middelen uitwast, 90 graden is dan geen optie.
Dit helpt en niet alleen voor sportkleding:
https://nl.hg.eu/producten/textiel/hg-wasmiddeltoevoeging-tegen-nare-geurtjes-in-sportkleding-05l
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit ga ik eens proberen! Bedankt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus. Goed antwoord. Kleine aanvulling. Ook kun je de wasmachine met bv alleen een oude dweil oid er in op het heetste programma wassen en dan met soda. Een half zakje van een kilo en dan ook in elk zeeppoeder bakje wat soda. De rest gewoon in de trommel erbij. Het liefst gelijk als tie klaar is open zetten en goed laten drogen.
paulus811
6 jaar geleden
Inderdaad prima antwoord om af en toe tegen kookpunt te wassen, snap de min dan ook niet. + ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die - is vast van iemand die nog met de hand wast, dan is een kookwas niet aan te raden. :-)
Bij het andere antwoord ook al een -, die compenseer ik nu met een + Soda is prima, net als o.a. azijn, die zie ik dan ook als (doe het zelf) machinereinigers.
Met soda wel oppassen met eventuele aluminium onderdelen.
Een middel op basis van chloor kan ook, weer net wat agressiever, maar bedenk dat dat vroeger in het poeder voor de witte was zat. (goed naspoelen en niet met gewone was erin..)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden. Deze tips heb ik zelf inderdaad al meerdere malen geprobeerd tevergeefs... heb nu HG gekocht en ga dat eens proberen.
*teveel wasmiddel gebruiken
*ander wasmiddel, lekker luchtje/parfum

Wasmachine (soms ruik je de stank niet, is machine wel oorzaak)
-de rubbers schoonmaken, vaak resten (grijze) smurrie
-vetluis, zeepbacterie, gebruik veel minder wasmiddel
-wasgel is beter dan waspoeder, vaak resten over
-schoonhouden trommel
-schoonmaken wasmiddelbakje en pluizenfilter

Heb je eenmaal last van vetluis draai dan eens twee wasbeurten met oude theedoeken op 90 graden met een paar --vaatwastabletten--. En voila: je hebt weer je heerlijk ruikende was terug.

"Maandenlang alle tips geprobeerd, ook die van Monteur op deze site. De enige remedie bleek om weer met poeder ipv vloeibaar te gaan wassen. Al na 5 wasbeurten was de stank helemaal weg!"

Toegevoegd na 2 minuten:
Belangrijk: altijd de machine open laten na gebruik, dus niet dicht doen!