Welke kledingstof(fen) trekken het minste kattenharen aan?

Gladde stoffen, in het algemeen. Maar ik koop veel kleding online en dan kun je dat niet voelen. De samenstelling van de stof staat er echter wél altijd bij. Waar moet ik op letten?

Sommige kledingstukken lijken als een magneet te werken op kattenharen. Welke (samenstelling van) stoffen heeft dit effect het meest, of juist het minst? Of van welke soorten stof zijn kattenharen gemakkelijk te verwijderen in de was of met bijvoorbeeld een plakroller?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
13.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gladde stoffen trekken meestal wel kattenharen aan, dat komt door de statische lading. Kies daarom voor natuurlijke materialen waar de vezels plat van liggen, denk aan jeans, of een katoenen shirt, maar ook een zijden blouse zal geen haar aantrekken.

Antwoorden (1)

Katoen!

Al heel lang draag ik alleen maar katoenen shirts om meerdere redenen, kattenharen is er een van. Spijkerbroeken is de andere noodzaak, want een katoenen broek (niet spijker dus) trekt meer kattenharen of houdt meer haren vast dan een spijkerbroek.

Advies:
Katoenen t-shirts/blouses of eventueel tunieken.
Spijkerbroeken zijn veel beter dan gewone katoenen broeken.
Denk niet: oh nee dan moet ik strijken, dat hoeft ook niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt, een katoenen broek trekt wel haren aan, bij een katoenen shirt liggen de vezels platter.
Inekez1
6 jaar geleden
+
Synthetische stoffen, maar ook wol, worden sneller statisch.Daardoor worden de haren aangetrokken en vastgehouden. Fleece is een echte harenmagneet! Katoen wordt nauwelijks statisch. Er hangen wel eens wat haren aan, maar die schud je er ook zo weer af. Gladgeweven katoen is het beste. Gekamde of geruwde katoen (wat zo lekker fluweelachtig aanvoelt) trekt iets mee haren aan. Die stof kun je inspuiten met een dun laagje haarlak (of zo'n spuitbus om stof waterafstotend te maken). Door kleding te drogen in de wasdroger wordt het eerder statisch. De droger verwijdert wel een deel van de haren, maar de kleding trekt daarna weer meer haren aan dan er verwijderd waren dus dat effect is maar van heel korte duur of werkt zelfs averechts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Dank! 'Echte' spijkerbroeken draag ik niet, wél een enkele keer een stretchspijkerstof. Maar ik heb het idee dat hoe meer stretch er in een stof zit, hoe sneller je halen krijgt in de stof. Dat is natuurlijk weer een ander probleem met de "furry friends", maar wél een dat meetelt ;-) T-shirts zijn bij mij meestal een mix van katoen en elastaan of een ander stretch-stofje, zou dat nog uitmaken voor hoe gemakkelijk haren blijven zitten? Ik heb vanwege de beperkingen van mijn schouders namelijk wél rekbaar spul nodig, anders kom ik er al niet eens in.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!
Ik heb daarnet vergeten te schrijven, dat ik inderdaad tegenwoordig STRETCH spijkerbroeken draag, zit veel prettiger, minder stug. Daarvoor vele jaren de normale non-stretch, verschil draagcomfort is groot, maar qua haren niet zo hoor, mijn ervaring. Vroeger had ik o.a. een silver tabby Pers en daarna heel bewust nooit meer een langhaar. Nieuwe visite waarschuwde ik altijd: geen zwart of donkerblauw te dragen, maar ik had ook oude dekbedhoezen/lakens klaar liggen om indien nodig op te zitten.
Kortharige zwarte katten is veel praktischer, maar rood kan ook hoor! :)) Over de halen i.i.g. van kattennagels denk ik eigenlijk meer dat het afhangt van de kat(ten) die je hebt. Ik ken andere katten die heel enthousiast een pootje met uitgestrekte nageltjes uitsteken , zich uitrekkend , en die blijven wel vrolijk hangen ja :) ... net als sommige kittens die fris en fruitig in je been klimmen! Ik heb ook wel ervaring met katoen/mix (viscose?), maar nooit minder dan 65% katoen anders is het geen 'bijna katoen'-gevoel meer, maar dat is persoonlijk misschien. Laatste tijd eigenlijk liefst 100% katoen. Ik denk dat je op moet letten bij hoeveel procent er nog rek is, dat is wel heel belangrijk voor jou. Misschien een keer met een vriendin in een winkel verschillende shirts katoenmixen testen.
Of wellicht weet iemand hier dit wel: nieuwe vraag ::))
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh maar andere spullen (dekbedhoezen/ handdoeken) gingen wel de wasdroger in hoor. Met de filter die je altijd eerst schoonmaakte, man man man wat daar niet aan kattenhaar gevangen werd... heel veel, maar niet nodig voor de 100% katoenen shirts en (stretch) spijkerbroeken.