Hoe kom ik er achter of die vervelende geur in kleding e.d. schimmel is en niet iets anders?

Mijn handdoeken en linnengoed in de linnenkast hebben een zeer nare geur, waarvan ik nog steeds niet weet of dit aan de oude kast ligt, ik last heb van motten of dat dit schimmel is.
Ik heb nu meerdere keren mottenballen geplaatst, maar de geur blijft penetrant aanwezig, zelfs na wassen. Het is niet echt een muffe geur, alsof de kast al jarenlang niet geopend is, maar neigt hier wel een klein beetje naar.

Mijn kleding in de kledingkast heeft ook al een rare en voor mij niet te plaatsten geur. Mijn dochter zegt dat het wel erg naar mijn honden ruikt, maar het vreemde is dat de geur blijft hangen, zelfs na het wassen (40 graden/linnen 60 graden) en dat niet al mijn kleren in die kast zo ruiken.

Als het motten zijn, geeft dit dan een bepaalde geur af dat makkelijk herkenbaar is?
En als het schimmel is (niet zichtbaar), hoe kan ik dit dan vaststellen middels de geur?
Kortom, hoe kom ik er achter wat die geur is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Hoewel we helaas geen geurcomputers heben, ben ik er vrij zeker van dat het vetluis is. Dat is geen luis (en ook geen schimmel trouwens), maar een soort residu van zeep- en vuilresten die zich ophoopt ergens in de wasmachine, en vooral wordt veroorzaakt door het wassen op lage temperaturen en met vloeibare wasmiddelen. Daarbij hopen zich bacteriën op die niet gedood worden en een nare geur afgeven. (Ze zijn verder trouwens onschadelijk).

Al komt je was nog zo fris de machine uit (na een tijdje valt ook dat tegen), als het twee, drie dagen op de plank ligt heeft het al een wat muffe, zurige lucht, terwijl je WEET dat het schoon is.

De makkelijkste manier om er van af te komen is de machine een keer - soms twee keer - (evt. leeg) een kookwas te laten draaien (minimaal 75 graden), met een kopje soda . Probeer je daarna aan te wennen eens in de zoveel tijd een kookwas te draaien, hoe onnodig dat tegenwoordig voor de was en de vlekken ook is, het moet voor de machine. Dat hoeft niet altijd leeg ; 100 % huishoudkatoen en linnen (handdoeken, theedoeken, vaatdoeken) kunnen die temperatuur prima hebben, en zijn dan ook weer lekker
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+1 Goed advies.
Zelf heb ik zeer goede ervaring op 90 graden met een paar oude lappen. Dan worden ook de wanden tijdens het centrifugeren beter schoongespoeld.
Tip: Als het een tijdje niet schoongemaakt is ben je er vaak niet met 1 keer draaien.
Herhaal ook regelmatig deze schoonmaak actie en vooral voorafgaand een vakantieperiode, om de koek van silica tijdig op te lossen en om te voorkomen dat (bruine) vlekken en strepen op je was verschijnen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, ik geloof het allemaal hoor, maar hoe kan het dan dat sommige kledingstukken en/of linnengoed e.d. wel nog steeds fris ruiken, ondanks dat deze in dezelfde machine en soms zelfs tijdens dezelfde wasbeurt zijn gewassen en hierna in dezelfde kast hangen/liggen en andere weer niet? Ik dacht aan schimmel, omdat ik in de winter niet regelmatig de verwarming aan heb. Ook dacht ik dat het misschien aan de kast kon liggen (heel oud en planken van onbehandeld multiplex) of houtworm, maar ook in de nieuwere kasten heb ik die geur (kleding en beddengoed dan!).
En ik dacht aan motten, omdat ik zo af en toe opeens een klein gaatje in mijn kleding tegenkom, waarvan ik me helemaal niet kan herinneren hoe dit er is gekomen. Maar daartegenover heb ik ook een kater die mijn aandacht opeist en niet schroomt om zijn nagels in mij (en mijn kleding) te zetten om verplicht hem in mijn armen te nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Motten eten uitsluitend wol (en eventueel andere dierlijke vezels zoals zijde). Beddengoed is sowieso niet van wol , de meeste kleding tegenwoordig ook niet meer. De kans dat het om motten gaat is dus vrijwel nihil. Bovendien hebben motten geen geur ; alleen mottenballen ;-) Kleding heeft er minder last van omdat dat in de regel meer "lucht" krijgt om aan te drogen en minder lang op de plank ligt. Bij beddengoed, dat relatief het langst ligt, is de lucht veruit het ergst.