Hoe krijg ik deze vlek uit mijn vensterbank?

Er is een vlek in mijn vensterbank getrokken nadat er water heeft gelekt door een zwart mandje die er op stond. Het is er met geen mogelijkheid af te boenen

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bleek erop gooien
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van welk materiaal is je vensterbank gemaakt? En is het zwarte water ontstaan door het mandje, of bijvoorbeeld door potgrond, wat wegvloeide samen met het water?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo te zien is het travertin ? Dat moet je behandelen als marmer.

Het beste antwoord

Het lijkt een organische vlek (aarde, nat hout, zand) of wellicht toch wat roest op kalkhoudend natuursteen. Dat zijn niet altijd de makkelijkste vlekken om te verwijderen. Je kunt het voorzichtig proberen met waterstofperoxide, of eventueel een paar druppels in water opgeloste ammoniak. (Of bleekmiddel, maar niet per ongeluk de bleekmiddel en ammoniak in het zelfde water gooien ;-)

Gewoon rustig deppen, even laten intrekken en met schoon water nadeppen. Desnoods een paar keer. Succes niet gegarandeerd, maar het zal in elk geval geen (verdere) schade veroorzaken.

Op een dergelijke vensterbank kun je beter goed er van verzekeren dat je planten in een dichte pot / pot met schotel staan, en voorzichtig water geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het belangrijkste bij travertin en marmer is dat je GEEN zuurhoudende schoonmaakmiddelen probeert, dus geen azijn of citroensap, omdat deze de kalk oplossen en het steen blijvend zullen beschadigen.