Hoe weet ik hoeveel liter een vuilnisbak is?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat om een afvalemmer in de keuken.

Toegevoegd na 33 minuten:
Het gaat om een ronde afvalemmer.

7 jaar geleden
13.7K
Amadea
7 jaar geleden
Dat staat er meestal op afgedrukt. Staat het niet op het deksel, dan staat het wel op de bodem.
Amadea
7 jaar geleden
Wat voor een ronde afvalemmer betreft het dan? Als je het merk weet is het zo gevonden.
bamibal
7 jaar geleden
Gewone vuilniszakken zijn 60 liter. De emmer waar hij in past dus iets minder, vanwege de overhangende rand.

Antwoorden (3)

Pak een leeg 1 liter melkpak, vul de bak met water met het melkpak, tel het aantal keer dat je het pak leeg gooit in de bak. Zoveel keer, zoveel liter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meet het aantal decimeters van de hoogte diepte en breedte van de bak Vermenigvuldig die getallen, het antwoord is het aantal liters.

Toegevoegd na 6 minuten:
40x25x50cm=
4 x 2,5 x 5dm = 50 liter heb ik ongeveer.

Toegevoegd na 9 uur:
Met dank aan sadbunny:

Daarbij moet je er bij de melkpakkenmethode wel aan denken dat een literpak melk meestal groter zal zijn dan een liter, omdat er behalve een liter melk vaak ook nog lucht bij zit. Vul het melkpak dus precies tot daar waar bij een nieuw pak de melk zit. Wellicht is een grote maatbeker (of bijvoorbeeld het reservoir van een waterkoker of zo, iets met literaanduiding) een beter plan :)

Voor een ronde emmer idd
3,14 x straal x straal x hoogte

90% kans dat je een 50 liter bak en iets grotere zak nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Min? Dit zijn prima methodes om een inhoudsmaat te bepalen....
Annswers
7 jaar geleden
dank je wel MrTomaat, op overal een antwoord op :)
BarendV
7 jaar geleden
Praktisch. Hou ik van. +1
Erna55
7 jaar geleden
Een plus, want het is een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Twee minnen zelfs? Vaag... Voeg nog even toe voor als je een ronde vuilnisbak hebt :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarbij moet je er bij de melkpakkenmethode wel aan denken dat een literpak melk meestal groter zal zijn dan een liter, omdat er behalve een liter melk vaak ook nog lucht bij zit. Vul het melkpak dus precies tot daar waar bij een nieuw pak de melk zit. Wellicht is een grote maatbeker (of bijvoorbeeld het reservoir van een waterkoker of zo, iets met literaanduiding) een beter plan :)
Reddie
7 jaar geleden
@SadBunny, ik denk niet dat VS het in drie cijfers achter de komma wil weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Reddie: sure, maar als je de pakken helemaal tot de nok toe vult met water en elk pak wordt daardoor 1.1 liter dan zit je er op het totaal zo maar een paar liter naast :)
Annswers
7 jaar geleden
Dank allen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omslachtig
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pak dan een emmer met literverdeling; ben je sneller klaar dan met melkpakken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet iedereen heeft een emmer met literverdeling. Er wordt niet gevraagd naar de snelste methode of de efficiëntste, maar naar een methode. Daarnaast heb ik een andere methode gegeven, namelijk meten en rekenen.
Voor een ronde emmer (een cilinder) bereken je de inhoud met de formule:
3,14 x straal x straal x hoogte. (Voor de duidelijkheid, straal is halve diameter/doorsnee).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel beter dan dat gedoe met melkpakken.
Annswers
7 jaar geleden
De breedte is 42 cm en de hoogte 70 cm. 3,14x21x21x70=96931.80. Hoeveel liter is dat dan?
Annswers
7 jaar geleden
Dank je wel Wimkees
Wil je het globaal weten en wil je niet rekenen of knoeien met melkpakken?

Vul de bak naar schatting tot de helft met water en weeg hem op de personenweegschaal.

Doe het aantal kg dat de weegschaal aangeeft x2 en je hebt het aantal liters.

Wil je dit netter doen moet je de lege bak wegen en de bak netjes vullen met water, dat wegen op je personen weegschaal en het gewicht van de lege bak eraf trekken.

Wat overblijft in kg is het aantal liters inhoud.

Als je een weegschaal hebt en het gaat niet om een bak van 60 l als je een omaatje bent die dat niet kan tillen een goede en snelle manier, en je bak is gelijk schoon ;)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat je dus zegt is dat als je niet wilt rekenen, je gewichten van elkaar moet aftrekken of vermenigvuldigen?
Summo
7 jaar geleden
oeps, ja dat rekende ik niet onder rekenen maar strikt genomen heb je een punt. Ok, lees dan als: als je niet ingewikkeld wilt rekenen....