mag je alle tegeles met een hogedrukspuit schoonmaken?

We hebben een huisje gekocht uit 1917. En zijn nu bezig met de gang. Daarin lag vynil gelijmt op een mooie tegelvloer.

Toen heb ik de geprobeerd om de lijm eraf te schrobben, maar dat duurt heeeel lang.

Mijn vraag is of je tegels met een hogedrukreiniger mag schoonspuiten of kan de tegel dan barsten of kapot gaan?
Op het terras buiten doe ik het regelmatig, maar die dikke 60x60 tegels lijken me sterker dan een klein 15x15 tegelje.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
bamibal
7 jaar geleden
Binnenshuis met de hogedrukspuit aan de slag? Dat gaat wel wat wateroverlast geven.
paulus811
7 jaar geleden
Lijkt me inderdaad een bende worden. Je zou kunnen proberen om de lijm met cola op te lossen. Omdat het waarschijnlijk oude lijm (kitlijm) is, is deze niet met water oplosbaar.
BarendV
7 jaar geleden
Die lijm los je met gemak op met cola zonder de ondergrond te beschadigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Denk eens aan een stoom apparaat te gebruiken. Eerst voorzichtig uitproberen . De hoge druk spuit zou mogelijk de glazuur laag er af blazen . Maar het ligt helemaal aan wat voor een tegel het is . Ja het kan een troep maken . Maar daarna de waterstofzuiger er over heen .en dan pas de muren sausen .?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met een hogedrukreiniger altijd oppassen, ik zou het niet doen, maar als dan altijd eerst een klein stukje testen. Maar het kan makkelijker:
http://nl.hg.eu/products/show/id/133/vloerlijm_snel_en_eenvoudig_verwijderen

Antwoorden (1)

Ook binnenshuis kan je tegels schoonmaken met een hogedrukreiniger maar het is niet verstandig, het geeft als eerste een berg wateroverlast, de muren worden door nat met de kans dat het stucwerk er af komt en ga zo maar door.

Daarnaast is het de vraag of er de lijmresten mee verwijdert worden, de meeste niet.

Er zijn heel goede produkten in de handel om deze lijmresten te laten oplossen waarna ze met een bezem en dweil zo verwijdert kunnen woredn.