Hoe reinig ik aansalg in een glazen fles?

Ik heb een glazen fles waar ik ranja (siroop + water) in maak. Dan hoef ik dat niet steeds per glas te maken, maar heb ik een voorraadje. Daarnaast drink ik (als enige ;-)) rechtstreeks uit die fles.

Nu blijft er na verloop van tijd een vervelende aanslag achter in die fles. De fles heeft een dunne hals en middels een dunne borstel speciaal daarvoor krijg ik die aanslag er niet uit.

Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
28.2K

Het beste antwoord

Met een flessenrager (zo'n langwerpige afwasborstel, eigenlijk voor zuigflessen maar ze zijn voor alle flessen prima te gebruiken) krijg je de meeste aanslag wel weg, tenzij je hem veel te lang laat staan en laat aankoeken.

Wat dan kan helpen is de fles vullen met heet water en gebroken eierschalen of een handje vogelzand, en dan flink schudden. Ook dat krijgt de meeste aanslag prima weg.

Beter kun je voor dergelijke doeleinden een fles met een bredere halsopenning of een karaf of schenkkan met deksel kopen , zodat hij makkelijker schoon te maken is. Dat hoeft echt niet de wereld te kosten. Flessen met een smalle hals zijn nu eenmaal niet heel erg geschikt voor hergebruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+plus, het gaat hier misschien om de fles " Nostalgisch Ranja"
http://www.nu.nl/ondernemen/4015752/nostalgisch-ranja-maandag-terug-in-schappen.html
Afgezien van het schoonmaken, lijkt het mij niet erg fris om dezelfde fles steeds weer te gebruiken voor een aangelengd puur vruchtensiroop drankje als Ranja met een rietje uit vervlogen tijden.
al kost het de kop niet, da kost toch te diere, oans bin zunig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor reacties.
Flessenrager heb ik maar kom ik er niet helemaal mee.
Misschien een andere soort fles kiezen die beter te reinigen is. Als een karaf, klopt.

Andere antwoorden (3)

Omdat er water in de fles gevuld wordt, zal er ook kalkaanslag in zitten. Door de ranja zal er ook altijd een 'luchtje' aanzitten...Het beste kan je de fles dan ook schoonmaken met azijn. Hierdoor verdwijnen luchtjes én kalk- of vettige aanslag. Vul de fles met 2/3 warm water en 1/3 deel huishoud-of schoonmaakazijn. Je kunt uiteraard ook gewone keukenazijn gebruiken, maar die is zwakker met schoonmaken. In schoonmaakazijn zit dubbel zoveel azijnzuur als de azijn die je meestal voor een dressing gebruikt. Je kunt er nog een schepje zout bij doen om nog sterkere werking te krijgen bij zware aanslag, maar het hoeft natuurlijk niet.

Zet de niet helemaal gevulde fles een nachtje gewoon weg en de volgende dag doe je er een wattenschijf in en schud hem goed door. Daarna spoel je hem een paar keer goed na met lauwwarm water. Er zijn ook mensen die hem vullen met water en een sterdadent (kunstgebit) tablet, maar die heb je niet altijd in huis (^-^). Dit helpt ook tegen aanslag. Ook soda met heet water helpt tegen aanslag die je met een schep rijstkorrels erbij in de fles, even goed schudt.
amc
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Het lijkt mij niet eenvoudig om een wattenschijfje weer te verwijderen uit een fles met een smalle hals. Even kijken of dat eigenlijk wel mogelijk is lijkt mij dus aan te raden, voordat men het wattenschijfje in de fles stopt.
Ivana
8 jaar geleden
Als het wattenschijfje nat is kan je het er bij de omgekeerde fles zo uitplukken. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor reacties.
Heb azijn geprobeerd maar lukt niet 100% schoon.
Misschien toch een fles kopen, met grotere opening die beter te reinigen is.
Je kunt het ook met een oplossing van citroenzuur doen.
Citroenzuur is oa wel bij een drogist te koop, je lost 2 tot 5 eetlepels op in in een liter water en laat het een tijd in de fles staan.

Voordeel van citroenzuur, net als azijn trouwens is dat het geen chemische middelen zijn, en je er voorwerpen waar je uit eet en drinkt goed mee kunt reinigen.

Je zou het ook nog met cola kunnen proberen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor reactie.
Dit kan ik ook nog proberen. Woon boven een drogist die citroenzuur moet hebben.
Cola had ik ook nog aan kunnen denken. Probeer ik ook.
Anders toch maar een fles met een grotere opening die beter schoon te maken is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het verhaal van Cola verwijdert roest is leuk maar elke frisdrank waar fosforzuur in zit heeft hetzelfde effect.
Citroenzuur zal waarschijnlijk aangeboden worden in de vorm van poeder. Oplossen in water en voorzichtig zijn met de verhouding poeder-water.
Aanslag in karaffen of vazen waar men niet bij kan met een borstel, kan men ook verwijderen met een glas voor 1/4 vullen met lauw water en een schep zout. Scheur een krant in grote snippers en doe deze erbij. Schud met de karaf of vaas (wel uw hand erop, anders spettert het teveel) en weg is de aanslag.
Deze site geeft adviezen voor het verwijderen van alle soorten aanslag. De soort aanslag in de ranjafles zit er vast wel bij.
http://gerdas-almanak.nl/over/

Citroenzuur is hoofdzakelijk voor het verwijderen van kalkaanslag