Kan ik een sopje, gemaakt van marseillezeep, in de tuin gooien?

Ik heb vanmiddag mijn houten vloer gesopt met een sopje gemaakt met marseillezeep. Verder niets toegevoegd. Geen soda, geen etherische olie of wat dan ook.
Verhouding: 16 gram geraspte zeep op 1 liter water.

Opzich zit er in Marseillezeep geen producten die slecht zijn voor het milieu, maar dat betekent natuurlijk niet dat het er direct goed voor is.
Kan ik het sopje in mijn tuin gooien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom zou je ? Afvoer verstopt ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, mijn planten hebben water nodig en als ik het water kan gebruiken voor mijn plantjes kan ik dat beter doen dan nog een keer een emmer vol water tappen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat spaart het milieu maar 10 tegen 1 dat je planten niet tegen dat milieu vriendelijke spul kunnen.
Of iets milieu vriendelijk is hangt af of het op die plek tot het milieu behoort, olie in je tuin is bijzonder milieu vijandig maar als je het in een teerput gooit is er niets aan de hand.
Je kunt iets niet zonder meer milieuvriendelijk noemen zelfs water in de woestijn brengen is milieu vijandig want je vernietigd het natuurlijk milieu op die plaats.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs al is de zeep 100% afbreekbaar, dan nog duurt het een tijdje, bodemleven zal het niet fijn vinden. Daarnaast zal er in je sopje na het schoonmaken allerlei vuildeeltjes zitten. Rubber en plastic van schoenzolen, maar ook hele kleine hoeveelheden schadelijke stoffen.
Dit is heel weinig, maar je spaart er ook nauwelijks water mee uit.

Het beste antwoord

Dat ligt eraan waar in je tuin je het sopje gooit.

Marseillezeep is aan natuurlijk product, en 100% biologisch afbreekbaar. Echt milieuvervuilend zal het dus niet zijn, als je het over je tegels gooit lijkt me dat geen probleem.

Over de grond in je tuin zou ik het echter niet gooien. Aarde heeft een bepaalde PH-waarde, en door er zeep in te gooien (vrij basisch) verstoor je de PH-waarde van de aarde. Nu is het wel zo meestal zo dat onze bodem te zuur is, dus als er dan opeens een base bijkomt weet ik niet of dit echt een schadelijk effect heeft op de groei van je planten, maar ik zou zeker geen dingen in de aarde gooien die er niet thuishoren.

Toegevoegd na 4 minuten:
16 gram zeep op 1 liter water is natuurlijk geen pure zeep meer, dus ik vermoed dat het qua zuur-base verhouding niet heel veel reactie zal geven, maar toch zou ik het niet doen.
Daarnaast bestaat marseillezeep voor een groot deel uit olijfolie, mij lijkt dat als er olie in de grond zit de planten minder water kunnen opnemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah, bedankt. Over de PH-waarde had ik nog niet nagedacht. Over de olie wel, maar de zeep is niet vettig ofzo.

Andere antwoorden (1)

Bijna zeker zal je sopje geen kwaad kennen voor je tuinplanten, zeker voor planten met hard blad.
Groene zeep met spiritus en water is een mengsel om luizen op je planten te bestrijden en daar kunnen de planten ook tegen.
Maar erg goed zal het ook weer niet zijn, zeker niet voor het bodemleven.
Gebruik je sopje maar voor je toilet, auto wassen, gootsteen enz.
En dat hele kleine beetje water zal je droogte in je tuin toch ook niet echt helpen.