Krimpen BH's in de droger?

Hier is even een discussie gaande. Mijn partner zegt dat BH's absoluut gaan krimpen in de droger. Zelf zeg ik dat ze juist wijder worden doordat de elasticiteit wordt aangetast.

Het gaat hierin om de duurdere en stevigere BH's (met beugel). Prijsklasse rond 70 Euro.
Materiaal is glanzend, dik en stevig. Merk: Felina

Een antwoord waarin wordt afgeraden om ze in de droger te doen zijn geen antwoord op de vraag. Dat ze slijten en er niet mooier op worden, of dat de beugel eruit kan schieten weten we allemaal. Daar gaat het nu even niet om.

Kortom, wat gaat het materiaal doen: krimpen of uitrekken?

Graag jullie ervaringen en/of bronnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K
SimonV
9 jaar geleden
De goedkopere bh's lijken te krimpen, de duurdere niet.
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080713205443AAknJES
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom in de droger? Als je ze gewoon ophangt zijn ze ook zo draag zonder risico!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overbodige reactie WasMaes. Daarover gaat de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Krimpen en elastiek e.d. gaat sneller kapot.
Op korte termijn krimp en op langere termijn een bh die eerder de vuilnisbak in kan.
Dat geldt voor alle kleding met elastisch materiaal erin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wat nog erger is.... De vorm gaat uit de cups. Gewoon ophangen. Oogt ook prettiger :-)

Antwoorden (2)

Mijn ervaring is dat ze eerder wat gaan lubberen dan krimpen. Maar het ligt wel aan het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Als je een bh hebt waar veel katoen in is verwerkt, dan kun je wel last krijgen van krimp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hangt af van de precieze samenstelling: elastaan gaat lubberen, viscose gaat krimpen en kan enorm kreuken, katoen kan krimpen maar sommige soorten katoen kunnen prima in de droger. Polyamide en nylon kan op zich wel in de droger, maar niet te heet: het kan schroeien.

Meestal zal in het waslabel staan dat het niet in de droger kan. Persoonlijk gooi ik bijna alles in de droger (ik kan zelf was niet ophangen en ook natte was niet uit de machine krijgen - leve de wasdroogcombinaties) maar BH's in de droger mikken heb ik inmiddels wel afgeleerd. De meeste BH's verliezen hooguit een beetje vorm dus het is niet dat ze meteen enorm krimpen of lubberen, maar de levensduur is wel drastisch korter als je ze een paar keer in de machine hebt gedroogd. Combinaties met polyester en viscose gaan snel pillen, en BH's in het algemeen verliezen vooral hun vorm.

Ik ben geneigd te zeggen dat het in z'n algemeenheid meer zal lubberen dan krimpen, maar dat hangt toch echt wel een beetje af van de precieze combinatie van stoffen en ook van (de temperatuur van) het gekozen programma.

Nu moet ik wel zeggen dat ik vaker BH's van HEMA-kwaliteit draag dan iets anders, dus ik heb niet ervaren wat er met kant of zijde in de droger precies gebeurt. Er zijn wasdrogers met een speciaal programma voor zijde. In theorie zou het dus moeten kunnen, maar in z'n algemeenheid zal zijde zeker bij een eerste keer wassen (en naar ik aanneem drogen) weer krimpen.

Oftewel: toch erg afhankelijk van de samenstelling van (de stoffen van) je BH's. Gooi er één in met katoen en zijde en één met relatief veel elastaan, kies een goed heet programma en je krijgt waarschijnlijk allebei gelijk ;-)