Zit er wol in mijn vest?

Misschien een beetje een domme vraag, maar op mijn vest staat dat het 80% nylon is en 20% alpaca... Alpaca wol dus? Ik moet namelijk mijn vest in soda doen omdat de zweetlucht er niet uit gaat, maar overal op internet staat dat je NIET WOL met soda moet doen. Geldt dat ook voor dit? '20% alpaca'?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Misschien dat het helpt om het vest in te spuiten met een soort febreze en dan een tijdje buiten te hangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon in de wasautomaat met een wolwasmiddel en koud wassen,niet centrifugeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je het al een dag in de wind gehangen?

Antwoorden (2)

Een alpaca is een soort lama ( zie bron)
die hebben inderdaad wol.

Of soda een goed idee is weet ik niet. Als erbij staat niet geschikt voor wol ( en er staat geen percentage bij ) zou ik het niet risceren. Tenzij mss eerst een klein stukje aan de binnenkant op een slecht zichtbare plek.
Maar febreze is mss ook te overwegen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jaa een alpaca ken ik wel, die zijn awesome ;)
okee bedankt!
Ivana
9 jaar geleden
Wol gaat vervilten met soda, niet doen dus. Soda ontvet, vandaar.
Alpaca is inderdaad wol.
Je jas behandelen met soda lijkt mij inderdaad geen al te best idee. Wat je wel eens kan proberen is je jas in een plastic zak steken flink wat natriumbicarbonaat erover, even goed schudden zodat je jas goed ingepoederd is, enkele uren (tot een nachtje) laten rusten af en toe eens opschudden en daarna zou je jas weer vrij van reukjes moeten zijn.

Toegevoegd na 2 dagen:
Nog effe vermelden dat je na behandeling van je jas deze goed moet uitkloppen en even de stofzuiger erover halen om de natriumbicarbonaat te verwijderen.