Hoe krijg ik kreukels uit een nylon verkleedjurk?

Voor sinterklaas hebben we een prachtige Frozen jurk voor onze dochter.
Maar hij zit vol kreukels.
Hoe kan ik deze er uit krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6K
Ivana
9 jaar geleden
Ik heb ooit een bruidssluier gestreken met het stoomstrijkijzer op lage stand. De stoom was robijnstrijkijzer-water (1 euro bij de blokker)
Die sluier was ook zo vreselijk gekreukt en ik moest hem verwerken in het hemeltje van een babywieg.
Resultaat was perfect.

Antwoorden (3)

Natspuiten met een plantenspuit en met de haarföhn droog maken is wellicht een optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hiervoor zijn 2 oplossingen, stomen (dus ermee naar de stomerij, zij kunnen heel veel met nylon) of stomen......Je hangt de jurk op in de badkamer aan een knaapje (bijvoorbeeld over de douche stang) en zet de hete kranen open, douche, wasbak, en de cv voluit zetten. Hierdoor wordt de jurk licht vochtig en met een beetje geduld zullen de kreukels minder worden. Een strijkijzer op de allerlaagste stand is ook een optie, maar probeer dit heel voorzichtig op een plekje wat niet zichtbaar is (bijv onder een sluier of achterkant helemaal onderaan de rok, in het ergste geval kun je dan de rok nog een klein stukje omzomen), zet het strijkijzer er wel vol op, aangezien de punt en de randen van temperatuur kunnen verschillen met het midden van het strijkijzer. Het zou immers zonde zijn als je oefent met het puntje en dat gaat goed en wanneer je voor het echte werk gaat een gat in je dochtertje haar mooie jurk brand. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kreeg van mijn schoonmoeder de tip om een vochtige theedoek op de jurk te leggen en dan te strijken. Zou dat een optie zijn?
Hang hem in de badkamer, aan de deur of zo, dus niet nat maken. Dat werkt als een stomerij. Daarna in de huiskamer (of andere droge plek in huis)helemaal gortdroog laten worden. Zo deed ik dat in mijn jonge jaren met de nylon petticoats in de 60er jaren.