Hoe krijg ik "witte" kleding weer helder wit?

ik was de kleding altijd wit bij wit, bond bij bond en zwart bij zwart..het valt mij op dat de witte was toch niet mooi wit blijft maar grauw word en niet helder wit is.
sokken begrijp ik nog want dit kan komen doordat de werkschoenen afgeven maar zoals witte shirtjes of iets dergelijks wil ik toch graag wit dragen en niet zo afgewassen aan hebben...ik bedoel geen deovlekken ofzo maar echt het hele kledingstuk.
hoe kan ik die zgan kleding weer wit krijgen?
gebruik als wasmiddel dreft en als wasverzachter robijn
heeft iemand dé oplossing?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik gebruik dreft in poedervorm

Toegevoegd na 4 minuten:
vanish helpt niet en bij biotex heb ik ook geen goed resultaat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
61.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij lukt het nooit.
Koop altijd nieuwe witte kleding.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ha! dat is een leuke vraag. Besef je dat katoen zelf niet 100% wit is. Het wordt vaak gebleekt en zelfs geverfd om het nog witter te krijgen. Ook heeft de kleur wit te maken met de weerkaatsing van de stof. Soms verandert deze compositie door het wassen: kortom ... krijg je het nog wel wit en is het mogelijk? Indien dit niet het geval is en het is viezigheid en het kan eruit gewassen dan houd ik de tips hier meestal aan https://overhemden.com/blog/beste-tips-om-vlekken-uit-kleding-te-verwijderen/ - hier staat eigenlijk het beste uitgelegd hoe je vlekken uit de kleding haalt.

Het beste antwoord

Gebruik af en toe een zakje blauw-wit dat maakt de boel weer wit. Staat bij de wasmiddelen gewoon in de supermarkt in een blauw-wit doosje van ongeveer 10x10 cm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

beetje bleekmiddel erbij in gooien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij wit is het belangrijk dat je waspoeder gebruikt i.p.v. voeibaar wasmiddel.
Eventueel een schepje vanish erbij doen. Wanneer je een goed wasmiddel gebruikt mag het niet grauw worden.
Ariël is een uitstekend witwasmiddel. Witte handdoeken van 10 jaar oud zijn bij mij nog spierwit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, witte was altijd op de hoogste temp. wassen. (niet de fijne witte was natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voeg eens een pakje bakpoeder (in bakpoeder zit een bleekmiddel: bicarbonaat) bij het waspoeder bij het wassen) Zo lijken ze weer zo wit als toen ze nieuw waren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Om de was weer heerlijk wit te krijgen moet je naast je gewone wasmiddel een eetlepel soda in je wasbolletje doen! (of bij je waspoeder in het laatje).

Succes !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het 'donkerwit' wordt (zoals mijn kinderen dat noemen) is het tijd voor een kookwasje. Dat gaat natuurlijk niet lukken met synthetische stofjes, daarom zou je ook alleen witte kleren van katoen moeten kopen, die kunnen tegen kookwas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vale witte kleding laat ik gewoon een nachtje bleken in de chloor.
Mijn dochter heeft al een paar keer een vlek op haar witte merk trui gekregen en op deze manier heb ik hem gered.
ook zet ik dan gelijk wat ander wit spul in het emmertje erbij wat niet meer zo heel wit is..
daarna gewoon wassen met al je witte goed en die krijgen dan ook net weer dat frisse extra tintje, zoals de handdoeken.
echt slijten doen ze er niet van dus het kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wassen met onthard water, blijft de witte was mooi wit.
Helaas is een goede waterontharder vrij prijzig, maar het geeft meer voordelen dan alleen de was. Je elektrische apparaten gaan langer mee, het is goed voor het milieu enz. Om je grauwe witte was weer helder te krijgen, zal je toch de hulp van bleekmiddel in moeten roepen.
Voor meer informatie betreffende waterontharder, zie onderstaande link.
14 jaar geleden
Mooi dat je zegt dat dat vanish niet helpt.
Is mijn wantrouwen ook weer bevestigd.

Wat ik heb heet Echfa Wit {het is wel van Biotex}
"Maakt wit textiel weer stralend wit".
Ik had dat vroeger al voor de witte vitrages.

Te gebruiken voor wit katoen, wit linnen en witte synthetische stoffen.
Niet geschikt vor wol, zijde en gekleurde textiel.

Het is een plastic flesje en er zit poeder in.
Een of twee - 5 dopjes in een emmer met lauwwarm water, onderdompelen en min. 2 uur laten staan.
Nawassen in de wasmachine.

Hier zie je hoe het er uit ziet:
http://www.biotex.nl/producten.asp?prdnaam=Biotex%20Echfa%20Wit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja deze ken ik maar dit is meer bedoelt voor enkele kledingstukken, aangezien ik erg veel witte was heb wat grauw is zou ik wel liever iets hebben wat ik bij de wasmachine in kan doen, met een enkel kledingstuk is dit wel een goede manier maar niet voor veel was tegelijk, toch bedankt voor het meedenken!
naast al die handige middeltjes (zelf ook goede ervaringen met zuiveringszout=sodiumbicarbonaat) is er ook nog een heel oud middel op zonnekracht: in de zomer je was buiten in de zon drogen.

Voor specifieke vlekjes die er niet uitgaan: in de felle zon leggen en telkens nat sproeien met gewoon wat water. De zon bleekt het dan voor je, zonder dat de stof wordt aangetast door agressief spul zoals chloor. Mij heeft dit foefje al twee keer een dure blouse gescheeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had ooit een wit mantelpakje van linnen. het hing `s winters op zolder bij de zomerkleding in de kast. Een mouw van het jasje had bij de open spleet van de kast gehangen en was door de stof verkleurd. Wassen hielp niet en stomen ook niet. Het was niet weg te krijgen!Zo ontdekte ik Echfa wit van Biotex. Ik heb het pakje in een sopje hiervan even laten weken en weg de vlekken. Sterker nog, het jasje was weer zo stralend wit dat het rokje licht grijs hierbij leek. Nadat ik ook het rokje even in de echfa gewassen had was het pakje weer stralend wit.
Ik gebruikte vroeger wel eens calgon (ontkalker) Wist je dat hierdoor je witte was ook al wat grijzer wordt op den duur? Vaak moest ik alles weer met Echfa wit alles weer wit wassen. Tegenwoordig gebruik ik i.p.v. calgon azijn. Frist de kleuren ook nog eens op en ontkalkt net zo goed.
amc