Kan ik een granieten aanrechtblad gebruiken voor het uitrollen van deeg?

De leverancier heeft aangegeven dat het granieten keukenblad (gepolijst) beter niet gebruikt kan worden om deeg uit te rollen omdat het een beetje poreus is. Maar ik zie eigenlijk vaak dat dat wel wordt gedaan. Rudolf van 24 kitchen gebruikt ook zo'n (marmeren) blad. Wat zijn jullie bevindingen en adviezen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graniet werkt ook uitstekend, zolang het maar gepolijst is en geen grove graniet, heb het zelf ook aantal keer gedaan maar wel genoeg bloemstrooien zoals altijd.

Het beste antwoord

Kennis heeft een granieten aanrecht. Bij mijn weten heeft zij weinig tot geen last van aanklevend deeg. Als het toch een beetje plakt een beetje bloem bij gebruiken. Als je klaar bent even het aanrecht bevochtigen met een vochtig doekje en afnemen. Dat schijnt bij haar in ieder geval altijd prima te gaan.
Zelf gebruik ik een grote silpat mat van siliconen. Die heeft ook een anti-slip laag zodat deze niet heen en weer schuift. Makkelijk en goedkoop alternatief mocht je toch blijven twijfelen over je aanrecht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rudolf heeft geen probleem als dat marmeren blad lelijk wordt. En marmer is toch weer anders dan graniet.
Ik zou proberen ergens een afvalstuk marmer/graniet te pakken te krijgen om te gebruiken
anneliez
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
een marmerblad kan je prima schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vraag is inderdaad of het aan te bevelen is om graniet te gebruiken voor het uitrollen van het deeg of dat dit onhygienisch is en/of dat het hierdoor snel vuil wordt wat niet meer te herstellen is. Het lastige van een aparte plaat is waar ga je dit bewaren en wordt je granieten blad hierdoor niet beschadigd?
Marmer is ideaal om je marsepein , fondant en deeg uit te rollen.
een alternatief is dan: een gepolijst granieten aanrecht, en een marmeren plaat , zo groot als je tillen kunt, voor het uitrollen.
Graniet zal altijd smerig worden als je er op werkt, maar als het na gebruik goed schoongemaakt wordt met heet sop en een borstel, is er niets aan de hand.
Dus graniet en als extra werkplaat eventueel een marmer plaat, event. gebruikt bij marmerboer.