Wordt mijn wasgoed sneller droog in een volle of lege wasdroger?

Ze zeggen dat je was schoner wordt door de wasmachine vol te laden. Het kan dan goed tegen elkaar "schuren". Ik vraag me nu of of de was sneller droog wordt in een wat minder volle droger, omdat de warme lucht dan beter kan circuleren. Of maakt dat niets uit?

10 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Bij "wat minder vol" gaat het zeker sneller. Onder andere doordat de lucht dan beter kan circuleren. De maximale hoeveelheid is namelijk niet de optimale. Met het maximum verkoopt de fabrikant, en dat maximum is nog net aanvaardbaar.

Maar er is iets anders, namelijk de energie die nodig is om water te verdampen. De wasdroger heeft een vast vermogen, bijv. 2000 watt, voor de verwarming. Voor elke liter water is eenzelfde hoeveelheid energie nodig. Bij weinig wasgoed is dat bijv. 2 liter, en bij een dubbele hoeveelheid 4 liter. Vier liter water verdampen kost meer warmte dan twee, zo simpel is het.
Wat gebeurt er dan met de energie die erin gestopt wordt, als er per handdoek minder verdampt per minuut? Die handdoek wordt heter dan bij minder handdoeken, zodat de verdamping per handdoek toeneemt. Tot ze zo heet zijn, dat er een evenwicht is tussen warmte kwijtraken door verdamping, en warmte krijgen uit de hete lucht. En hetere handdoeken zijn eerder droog.
Nou hebben drogers meestal een temperatuurregeling, maar als ze die niet hebben loop je dus de kans dat je wasgoed te heet wordt bij een halfvolle trommel. Is er wel een temperatuurregeling, dan zal die stoppen met verwarmen, tot de temperatuur weer daalt beneden wat je hebt ingesteld. In dat geval wordt de was maar ietsjes sneller droog, omdat de boel sneller op temperatuur is. Vanaf dat moment zal de verwarming af en toe uitschakelen om oververhitting te voorkomen.

Bij "veel minder vol" schijnt het (maar dat weet ik niet zeker) ongunstiger te zijn. Dan doe je bijv. 1 washandje of bloes in de droger, en dat zit bijna de hele tijd tegen de wand. Ver verwijderd van de hete lucht. Dan duurt het juist langer, en gaat bijna alle energie verloren. De oplossing is gelukkig simpel: stop er wat droog spul bij in. Dan gaat het veel sneller, o.a. omdat het droge wasgoed vocht opneemt.
Een of twee sokken droog je het allersnelst door ze op te blazen met een haardroger, alsof het ballonnen zijn. Een minuutje is vaak genoeg voor de sok. Dan nog een minuut voor de rand, en klaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wasgoed in een droger wordt droog door de warmte die het water uit het wasgoed verdampt.
Dat kost energie.
Veel wasgoed in de droger bevat veel water dat gedroogd moet worden. Dat kost dus veel energie.
Minder wasgoed in de droger bevat minder water dat verdampt moet worden.

Omdat een wasdroger steeds dezelfde hoeveelheid energie toevoegt (niet afhankelijk van de hoeveelheid wasgoed) is een kleine hoeveelheid wasgoed sneller droog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat wel sneller met minder was in de droger, maar als je slechts 1 stuks er in doet, kan het nog lang duren omdat het dan niet door de lucht circuleert, maar tegen de wand van de droger aan gedrukt wordt [eigen ervaring].

Antwoord

Een halfvolle droger is sneller droog dan een volle of lege wasdroger.