Ik heb gele/bruine vlekken in mijn wasgoed, hoe komt dit en wat kan ik er aan doen?

De vlekken zitten er in na het wassen en het komt voornamelijk voor op witte was. Maar ook bij mijn gekleurde was zitten er een aantal kledingstukken bij waarbij dit het geval is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
57.3K

Antwoorden (1)

Vetluis, ook bekend als wasluis, is de benaming voor de groei van bacteriën in wasmachines.

Bij het wassen van kleding, beddengoed, etc., in wasmachines blijven er altijd wat zeepresten en organisch materiaal achter, lichaamsvetten, huidschilfers, haren, etc. In de loop der tijd kunnen bacteriën zich hierin ontwikkelen. Als gevolg van het wassen met lage temperaturen, van vaak minder dan 40 °C, is een ideale voedingsbodem voor deze bacteriën gecreëerd. Deze bacteriën laten een onprettige geur achter in de kleding, ondanks het herhaaldelijk wassen. Ook kan er schade optreden aan kleding, die zich echter beperkt tot verkleuringen of vlekken.

De grijze drab van de zeepresten en organische stoffen is niet zichtbaar aan de binnenkant van de wastrommel. In de loop der tijd kan men het wel tegenkomen bijvoorbeeld in de rubberen afsluitring rond de deuropening en in de pomp, afvoerslang en de slang naar de niveauregeling (prestostaat). Goed schoonmaken vereist demontage van deze slangen.

Tevens is het belangrijk de ontluchting van de afvoer te controleren op verstopping of vervuiling. Zonder ontluchting kan vallend water in de afvoer de machine leeghevelen. Via een interne onluchting kan, indien de afvoer te hoog is, eventueel echter ook afvoerwater terugstromen naar het zeepbakje waardoor ook daar wasluis ontstaat.

Moderne wasmachines met een hoog energie-label hebben meer last van wasluis daar zij met minder water en op lagere temperatuur wassen. Ook de wasmiddelen zijn veranderd: de fosfaten zijn vervangen door silicaten (een soort klei).

Een manier om wasluis tegen te gaan is geregeld een wasbeurt te doen met de hoogste temperatuur, meestal 90 °C. Extra water, minder(!) wasmiddel, en wisseling van wasmiddelmerk helpt ook.

De meest gebruikte wasmiddelen, vloeibaar of in poedervorm, houden de vorming van vetluis niet tegen. Het gebruik van grotere dan aanbevolen hoeveelheden wasmiddel verhelpt het probleem niet. Dit kan het probleem zelfs verergeren omdat meer voedingsbodem (silicaat-klei) beschikbaar is.

Het gebruik van zuren (azijnzuur, citroenzuur) of een base (soda) om te proberen het geurprobleem kunnen andere problemen veroorzaken: zij zouden mogelijk schade kunnen veroorzaken aan het binnenwerk van een wasmachine. Het combineren van zuren en basen is zinloos en levensgevaarlijk. Zij neutraliseren elkaar in een chemische reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! ik ben nu de handoeken aan het wassen op de heetste stand zonder wasmiddel, kijken of dat effect heeft. Zijn er nog mogelijkheden om de vlekken te verwijderen of zijn het echt beschadigingen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spuit voor het wassen wat afwasmiddel of vloeibare groene zeep op de vlekken, dit een halfuurtje laten intrekken, daarna gewoon wassen in de wasmachine. Succes!