Is het onhygienisch om in de gootsteen te plassen?

En dan bedoel ik lange termijn (niet acuut of zo, want ik spoel het gewoon door).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.3K

Antwoorden (2)

Als jij de gootsteen daarna goed spoelt is urine in de gootsteen niet onhygiënisch, dat urine vies is, zit meer tussen onze oren, het bestaat uit water en afvalstoffen.
Je moet dit natuurlijk niet doen in bijzijn van anderen, maar als jij dat prettig vindt, gewoon blijven doen. Er komen wel meer afvalstoffen in de gootsteen terecht, denk daarbij aan de emmertjes water met daarin schoonmaakmiddel dat is gebruikt, daar doet ook niemand moeilijk over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan komen door een verstopping, dit kan komen door vuil dat blijft hangen in de zwanenhals van je afvoer, haal eens een trekveer door je afvoer, in jouw geval zou ik niet kiezen voor een chemische ontstopper ivm de urine. Daarna regelmatig je gootsteen doorspoelen met soda en warm water.
Dat is onhygiënisch omdat je bij plassen altijd miniscule druppeltjes in het rond spuit die je eigenlijk niet ziet. Als bij mij een man staand heeft geplast op de wc ruik ik dat meteen vanwege die waas aan minidruppels.

Die waas komt dus rond je gootsteen de plek waar je ook eten bereid en ja dat is onhygiënisch. Dit veroorzaakt dus ook de stank op wc's omdat die druppels in de voegen van de zijtegeltjes en vloertegeltjes komen die niet (zo vaak) worden schoongemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een gootsteen is niet plat en hard met totaal geen kromming en een plas water erin? Een gootsteen is nog veel en veel erger dan een schoteltoilet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met Pelle eens (+), maar dan met een paar nuances:
- Urine van een gezond mens is vrijwel steriel... maar het gaat ja of ja stinken op het moment dat het buiten het lichaam komt, blootgesteld wordt aan bacteriën en lucht en de stikstofrijke afvalstoffen in je urine worden afgebroken. Dus ergens plassen waar de kleine druppels blijven liggen, gaat onvermijdelijk de klassieke urinelucht achterlaten. Noem me ouderwets, maar ik ruik liever knoflook in mijn keuken dan urine en ammonia.
- Onhygiënisch is het in strikte zin niet echt. De kleine druppels die rondspetteren en voor de stank zorgen, drogen ook redelijk snel uit, dus de uitgroei van ziekmakende bacteriën zal erg beperkt zijn. De kans dat je ziek wordt van je eigen urine restjes in en om je gootsteen is dus bijzonder klein, maar de kans dat jij of iemand anders daar misselijk van wordt, die acht ik wat hoger in. Voor de integriteit van je gootsteen maakt het overigens absoluut geen verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het vaatdoekje wat bij veel mensen bij die gootsteen ligt,
nog veel viezer is dan wat urine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder meer Momopoyolo! Maar nu stel je voor: vieze handdoek én urine lucht.