Hoe kan een schone koelkast nog zo stinken?

Al meerdere malen en echt zeer grondig (alles eruit, ook de rekken en platen, over datumtesten, met schoonmaakazijn of soda en doekje reinigen en nadrogen , ook de rubbers en afvoergootje, alle wanden etc) is hele koeling gereinigd!

Komt echt UIT de koeling die gore lucht en lijkt meeste op een soort mix blauwe schimmelkaas en ook wel iets naar "koe met een zieke uier (eczeem)", beetje smerig als ik dit zo beschrijft , maar ja hoe anders?! ;)

Naderhand voor zekerheid wat witbrood erin, stuk appel en wat bakpoeder en nog blijft het zo stinken!

Dit is in paar maanden de 2e keer dat de koeling zo ineens meurt... echt geheel weg was de geur ook niet, maar iets minder door de bekende trucjes..

Zo oud is deze ook nog niet, merk is Exquisit zonder vriesvakje (helaas ) met een vrieskastje ernaast omdat behalve de eerdere Zanussi (Manhattan model site by side) er geen enkel ander merk tussen paste en dit is nu 2.5 jaar geleden...

Helaas is de garantie verlopen en heb nog contact gehad met de leverancier.
Dit omdat zowel de vrieskast als koeling beiden ineens "lijken te lekken".
Nu hoor ik ACHTERAF dat dit smalle setje nooit zo dicht naast elkaar had mogen staan en zout dit gewoon condens zijn dat er nu uitloopt?

Kan er ook verband tussen dat 'lekken' en die geur zitten en hoe kan ik deze sterke geur alsnog weg krijgen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een koelkast gaat stinken vanwege de etenswaren (al dan niet kapot) die er te lang in blijven staan. Wanneer je die verwijdert, is echter in de regel de lucht nog niet verdwenen. De voornaamste oorzaak is vaak de aanwezigheid van voedselresten in het afvoerkanaaltje (gaatje onder achterin de koelkast meestal), waar je inderdaad maar erg moeilijk bij kan. Het doorprikken werkt op de lange duur wel. Door het lek-verhaal zit ik daar wel een beetje aan te denken. Ook heb ik de indruk dat, hoe glad het ook is, het plastic aan de binnenzijde van de koelkast vaak toch poreus genoeg is om geurtjes min of meer op te nemen. En dat poets je niet weg. Of dat ook echt de oorzaak is weet ik niet, maar feit is dat veel mensen last hebben van hardnekkige, blijvende geurtjes in de koelkast, hoe schoon die ook is. Alles wat vocht opneemt kun je gebruiken om in de koelkast te zetten om die geur op te nemen ; koffiedik, kattebakgrid, zout, maar ook een gesneden aardappel, ene halve citroen of een schaaltje soda, azijn of een halve citroen helpen goed. Vaak helpt het ook om de koelkast gewoon een dag of langer open te laten staan (uit, natuurlijk).

Je zou de geur weg kunnen krijgen door de koelkast te legen, er een andere soort geurblok inleggen en hem een paar dagen open laten staan. Zo ben ik van de rotte-eierengeur in de vriezer afgekomen.

Misschien komt het door je groente lade, vanwege het vocht. Ik heb dat toen opgelost door van dat ribbeltjeskarton van o.a. beschuit of uit bananendozen neer te leggen. Vocht wordt goed opgenomen en uiteraard van tijd tot tijd wel vervangen. Lade blijft dan droger en schoner.

Misschien kun je het proberen met lauw water met citroensap, 2 eetlepels citroensap op een liter water op een doekje afnemen, even laten 'weken' en daarna met een schone natte doek nogmaals afnemen. Daarna koelkast tijdje (nog beter, nachtje) uitdoen en open laten staan, tot alles helemaal droog is. Mocht je het nog ruiken, kun je een kommetje met citroensap achterin de koelkast zetten. Als het het echt hardnekkig is, elke week verversen en afnemen met water en citroensap.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100