Hoe verwijder ik hardnekkige roest van een zwaard?

Ik heb een oude sabel op de kop weten te tikken, en wil deze graag aan de muur hangen als sierzwaard.

Het handvat was helemaal groen, dat heb ik vrij goed weg gekregen met koperpoets.
Het lemmet is echter een probleem, de roest erop is vrij hardnekkig, en met de koperpoets, autowas en multi-5 spray (met ontroester) kwam het nog niet los.

Weet iemand een goede manier om deze roest weg te halen zonder het lemmet te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (5)

Is het een idee om naar een zwaarden winkel te gaan die het voor je opnieuw kunt slijpen? en er een mooie glans op kunnen laten maken? Succes! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan o.a. door middel van zandstralen. Bij de meeste autoschade reparatiebedrijven hebben ze wel een zand(of ander middel) straal apparaat. Hiermee krijg je het metaal perfect schoon, zelf in putjes en hoekjes.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij de supermarkt kun je staalsponjes kopen, zo heb ik ook de roest van m'n ehm.. gereedschap afgekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je een sabel gebruikt krijg je ook krassen en deukjes op den duur het is tenslotte een gebruiksvoorwerp en geen sieraad ^^
Een goede en bekende biologische roest verwijderaar is bio-ontroester. Deze wordt ook door professionals gebruikt, maar ze leveren ook aan de consument. Je moet het te ontroesten object onderdompelen in de vloeistof, waardoor het zelfs op de meest lastigste plekjes komt. Het tast verder volgens de fabrikant alluminium en kunstof niet aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande link staan nog meer tips:

http://www.kluswiki.nl/roest-verwijderen-roestverwijderaar