Hoe krijg je de kleine kalkvlekjes van het kraanwater uit flessen na het uitspoelen?

Ik gebruik altijd een beetje citroenzuur om de erge kalk uit flessen te halen, maar bij het naspoelen komen er toch weer kleine kalkvlekjes in van het kraanwater. Waar kan ik ze het beste mee naspoelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Azijn werkt ook prima, en eigenlijk volgens precies hetzelfde chemische principe: met behulp van een zuur, citroenzuur of azijnzuur een zout vormen (calciumacetaat of calciumcitraat) die het calcium (=kalk) van de vlekken oplost en deze verwijdert.

De vlekken komen steeds terug omdat kraanwater calcium bevat, en kalk heeft de neiging om te precipiteren (dat is een duur woord voor neerslaan) op plaatsen waar microscopische krassen op oneffenheden op het materiaal zitten, dat is dus inclusief restjes van de vorige keer.

Je zou in een goede drogisterij een specifiek product kunnen kopen, die werken op basis van EDTA (Ethyleendiaminetetra-azijnzuur), en middel dat ongelofelijk effectief is in het verwijderen van calcium, maar of dat de moeite waard is...

Citroenzuur en azijn zijn eigenlijk de meest bij de hand liggende oplossingen, en als je flessen tegen hitte bestand zijn, gebruik dan kokend water met azijn, dat werkt nog beter.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik altijd louw tot koud water om na te spoelen. Dan heeft u minder snel kalkaanslag. Hoe heter het water is dat u gebruikt, des te sneller heeft u weer kalkaanslag.