Hoe haal je roest van een barbecuerooster af?

Op mijn grillrooster van de barbeque zit roest. Hij is te groot om in een bak met cola te leggen zoals ik vroeger wel eens heb gezien. Hoe kan ik de roest eraf halen? Liefst zo min mogelijk bedrijvig. Met een staalborstel ben je heel lang bezig heb ik gemerkt.... Misschien iets inweken of iets?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
43.1K

Het beste antwoord

Een goed barbecue rooster is goed zwart ingebrand en vettig.
Leg het rooster op een goed brandende barbecue, haal het er na enkele min. af en haal met een staalborstel al het lossen spul van het rooster.
Borstel met de lengte van de spijltjes mee, ook aan de onderkant.
Ook is dan vrijwel alle roest er af.
Plaats het weer terug boven het vuur en haal er nog even de staalborstel lichtjes overheen.
Dat is ruim voldoende!

Ga nooit met allerlei chemisch spul aan de gang, restanten er van, komen in je vlees/ vis!
Hem brandschoon krijgen, glimmend en als nieuw, lukt je toch niet meer, hooguit de eerste paar keer.
En is voor een goedwerkende barbecue ook niet nodig.

Toegevoegd na 2 dagen:
Ga eens kijken in een wokrestaurant en zie de zwarte pannen waar ze in bakken en de zwarte vette bakplaten, die horen zo te zijn , willen ze goed bakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een goede en bekende biologische roest verwijderaar is bio-ontroester. Deze wordt ook door professionals gebruikt, maar ze leveren ook aan de consument. Je moet het te ontroesten object onderdompelen in de vloeistof, waardoor het zelfs op de meest lastigste plekjes komt. Het tast verder volgens de fabrikant aluminium en kunstof niet aan.

Je kunt het ook met schoonmaakazijn proberen.

Op deze site zie je nog meer tips.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volg de raad van eddijst en ga der nog eens over met het binnenste van een aardappel die je dus eerst in tweeen gesneden hebt. Dit heb ik gezien op tv van een restauranthouder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt van die staalborstels krijgen voor in de boormachine of accuboormachine
En die kun je in de bouwmarkt kopen .
En dat gaat snel en goed .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
over het algemeen zit er geen roest op, maar is hij verroest..

roest verwijderen van staal kan inderdaad met een staalborstel, maar wil je wat grover geschut, dan zou je het ook met grof schuurpapier kunnen doen, gewoon opschuren tot het roest weg is, en je weer blank metaal hebt.

een vel grof schuurpapier op je rooster leggen, leg daar iets groots/zachts op zodat het schuurpapier tussen de spijlen gedrukt word (bv een droge spons), en heen en weer gaan tot hij glimt, daarna de andere kant en klaar..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al opgemerkt met alleen staalborstel hoef je het echte roest eraf te borstelen, daarna lekker op de hete barbecue leggen en insmeren met wat olie en flink heet laten worden.
De volgende keer niet nat laten worden want dat is het probleem waardoor iets dergelijks ontstaat, mijn barbecue staat altijd onder een afdak en word even afgeborsteld en ingesmeerd als ik weer ga barbecueën roest nooit ondanks dat het rek van gietijzer is..