Mogen messen in de afwasmachine? Gisteren werd mij verteld dat ze dan bot worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Ze mogen in de afwasmachine zolang de fabrikant dat niet afraadt, en dat heeft meestal te maken met het feit dat het heft niet tegen de hoge temperaturen en het afwasmiddel in de vaatwasser kan.

Maar het is waar dat messen bot KUNNEN worden door deze in de vaatwasser te wassen. Dat komt niet zo zeer door het apparaat zelf of de afwasmiddel, maar doordat ze 2 uur lang tegen elkaar staan te botsen door de ronddraaiende stralen water. En dat effect wordt vergroot door de hoge temperatuur in de vaatwasser: als de temperatuur hoger is, dan wordt het metaal van de messen nét iets zachter en vervormbaar dan wanneer je de messen in je goot wast.

De manier om de messen in de vaatwasser veilig te wassen is door deze in een speciale rek te plaatsen.
Dit laatste is ook wat men doet op de plaats waar men de allerscherpste messen gebruikt: in een slachthuis. Ik heb daar als dierenarts gewerkt, en elke zichzelf respecterende slager (of professionele kok) zal dit bevestigen: laat nooit twee messen tegen elkaar botsen, en als je deze moet wassen, dan gaan ze in een speciale rek in de vaatwasser zodat ze nergens tegenaan kunnen botsen.

Dus als je je messen niet in zo'n rek kan plaatsen, dan maar liever met de hand! Meestal heb je hooguit een of twee echte goede koksmessen thuis, dus zo'n enorm extra werk is het ook weer niet... :-)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik wou een foto toevoegen van een professione wasmachine speciaal voor messen, maar het lukt niet. Zie de link voor de foto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een goed duidelijk verhaal. Ik mag nog niet stemmen maar wou het je toch even laten weten. Ga het meteen door voeren in mijn keukentje..

Andere antwoorden (4)

Mijn keukenmessen vinden de afwasmachine niet fijn.
De scherpte wordt door het afwasmiddel blijkbaar aangetast (ge-etst?).
Voor gewone tafelmessen kan het weinig kwaad: die zijn niet zo scherp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb speciaal een besteklade in mijn afwasmachine en nu kan ik alles erin stoppen, wel kun je geen verschillende soorten metaal bij elkaar stoppen. de bestekmandjes zijn minder geschikt, ook je bestek wordt niet altijd schoon.
Ja messen kun je gewoon in je afwasmachine stoppen tenzij het erop staat dat het niet kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ze er bot van worden heb ik nooit gehoord, wel dat er een soort roestpuntjes kunnen ontstaan, wat natuurlijk niet mooi is op je bestek.Messen worden van harder materiaal gemaakt dan het overige bestek, vandaar dat die dat wel hebben en vorken en lepels niet
anneliez
11 jaar geleden
Wij doen al vele jaren ons bestek in de vaatwas en heb nog nooit gemerkt dat die bot worden. Dit voor zowel ons dagelijks Inox 18/10 bestek als voor ons zilver bestek wat maar nu en dan op tafel komt.