Is kristal beter bestand tegen glascorrosie dan gewoon glas?

Ik twijfel om een set kristallen glazen aan te schaffen.
Omdat ik met de glazen die ik tot nu toe heb gehad steeds last van glascorrosie heb en ik het liefst wel alle glazen in de vaatwasser doe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen zout gebruiken:
http://www.goeievraag.nl/vraag/lelijke-witte-waas-ikea-glazen.192832

Het beste antwoord

Wat je zeker niet in de vaatwassr mag doen zijn kristallen glazen/vazen! Kristal kan niet tegen veel warmte, zelfs al is het redelijk dik.
Het glas is erg zacht en raakt gemakkelijk beschadigd en daarvoor is het eigenlijk te duur.;)

Het meeste glas wordt na verloop van tijd witter en doffer na de vaatwasser.
Na het afwassen produceert de machine namelijk hete stoom. De glazen worden op een erg hoge temperatuur opgewarmd en zo gedroogd. Dit proces, in combinatie met alkalische vaatwasmiddelen, heeft een nadelige invloed op sommige soorten glas. na verloop van tijd treden er verkleuringen of aanslag op. De glazen voelen ook stroever en droger aan. Er is sprake van glascorrosie of-verwering. Vaak is er niets meer aan te doen.

De verwering wordt versneld door;
De productiewijze van het glas.
Hoge wastemperaturen.
Sterk alkalisch wasmiddel.
Verkeerde dosering van het wasmiddel.
Hard of zacht water samenstelling.

Je kunt dus het beste glaswerk af en toe in de vaatwasser doen, alleen als het echt nodig is bijv.
Let dan op dat je ze op het glasprogramma zet, als je machine dat heeft.
Gebruik glansmiddel.
Gebruik een glasbeschermer.
Gebruik zout.
Haal je glazen direct na het wasprogramma uit de machine.

Doffe glazen kan je proberen 'schoner' te krijgen door ze allemaal in de wasser te zetten en een paar kunstgebit reinigertabletten in de bestekbak te leggen en dan de machine aan te zetten.
Ook kan je citroenzuurpoeder gebruiken ipv vaatwasmiddel bij glazen.

Om kalkvlekken te voorkomen bij het opdrogen van druppels, kan je ze altijd nog het beste met de hand afdrogen met een zg. glazendoek. Dit is een theedoek die niet pluist en waarmee je goed kunt 'oppoetsen'.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kristal (glas met minimaal 24% lood) is door zijn zachtere oppervlak bijzonder ontvankelijk voor de effecten die optreden in een vaatwasmachine en kan beter helemaal niet in de vaatwasmachine worden gereinigd. Hierbij speelt ook een rol dat kristal vrij kostbaar is. Op de meeste verpakkingen van machinevaatwasmiddelen wordt dan ook geadviseerd kristal niet in de vaatwasmachine te wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist, precies het tegenovergestelde dus.