Hoe maak je een geel verkleurde vinylvloer schoon?

Ik heb een zwart/wit geblokte vinylvloer in de keuken. Nu zijn de witte blokken geel verkleurd. Het ziet er echt vies uit! Hoe krijg ik deze blokken weer wit(ter)?
Dweilen met een sop van allesreiniger heb ik al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.9K

Het beste antwoord

Ik heb dat vinyl ook gehad :)
Alleen waren de witte blokken bij mij niet gemêleerd, maar gewoon effen wit. Wat ik wel eens heb gedaan (zelfde probleem), is de witte blokken "in de chloor zetten".

Maak een emmertje water met een flinke scheut chloor (hoeft geen warm water te zijn), en maak daarmee de witte blokken nat. Niet afnemen, gewoon laten opdrogen. Als alles weer droog - dus ook goed ingetrokken - dweil je de hele vloer met een sopje wat je gewoonlijk gebruikt. Bij mij hielp het redelijk goed. Het was in ieder geval weer een heel stuk witter dan op jouw foto. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het advies! Ik ga het een dezer dagen eens uitproberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine waarschuwing: soms slaan witte dingen onder invloed van chloorbleekmiddel juist geel uit. Dus probeer het eerst op een onopvallend hoekje.

Andere antwoorden (3)

Als expert in PVC kan ik je zeggen dat de vergeling van PVC een chemisch verschijnsel is: de molecule degradeert onder invloed van (UV-)licht, warmte en zuurstof. Het gevolg ervan is dat er moleculair HCl afgesplitst wordt en hierdoor dubbele bindingen (-C=C-) ontstaan. Een opvolging van een aantal van deze dubbele bindingen gaat licht absorberen en verkleurt in het begin naar "geel". Wanneer dit verder gaat (systeem van geconjugeerde dubbele bindingen) wordt het lichtbruin en daarna bruin... maar dan is de degradatie reeds ver gevorderd.
Bleken met chloor(water) zal zeker helpen, maar op termijn zal de degradatie zich toch verder zetten. Het moleculair afgesplitst HCl katalyseert ook nog eens de degradatie.Over de degradatie van PVC (vinyl) worden "BOEKEN" geschreven. Maar deze uitleg is de start van het hoofdstuk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie! Als ik het goed begrijp krijg ik het nooit meer zo wit als toen ik het kocht? En dat chloorwater, dat kan verder geen kwaad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe zal je niet meer 100 % wit krijgen; behandeling met chloorwater zal de kleur iets verbleken doch niet blijvend. Het kan evenwel ook geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was ook mijn ervaring. Zo wit als toen het net was gelegd, wordt het niet meer. Maar het verschil is wel aanzienlijk als je het met chloor hebt gedaan. En ook al is het niet blijvend; je ziet iedere keer weer hetzelfde resultaat als je het hebt gedaan. :)
Dweilen met een sopje van bruine vloeibarezeep,waardoor een lepel of 5 soda.Laat alles een paar uur inwerken,waarna alles weer afwassen!
Alleen bruine vloeibare zeep is alleen nog in belgié verkrijgbaar.
En groene zeep uit Nederland,is niet meer de echt goede kwaliteit.
Maar misschien ook te proberen!
Bruine zeep is namelijk gemaakt met wat lijnolie en soda wat vervolgens weer een zeep soort oplevert.
Van proberen is het gekomen,succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt de vloer opnieuw verven maar dat is wel prijzig

Toegevoegd na 11 minuten:
zolang alleen de beschermlaag verkleurd is, is het eenvoudiger op te lossen. de vloeren laten strippen en nieuwe polymeerlaag aan laten brengen