Hoe kun je schimmelplekken verwijderen die door vocht zijn ontstaan?

Ik heb mijn voetbaltas een tijdje buiten gezet in de winterstop. Toen ik hem laatst weer naar binnen wilde halen zat hij helemaal vol met zwarte en witte plekken, dit komt door de vocht. Weet iemand hoe ik deze vieze plekken nog eruit krijg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
51K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben bang dat je het er niet uit gaat krijgen maar wie weet krijg je wel een gouden tip in een antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote kans dat je het met Dasty ontvetter er uit krijgt.
Is mij ook een keertje gelukt met iets waar schimmel op za.
Alleen bij Wibra te koop en kost 1,99.

Antwoorden (7)

je kunt de tas gaan wassen, met de hand of in de wasmachine. Maar je kan ook de tas naar een stomerij brengen, die hebben bijna altijd wel een oplossing voor je probleem, ik hoop dat je hieraan wat hebt! :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een tas van stof is (geen leer):
Warm sopje maken met groene Biotex. Met borstel de tas schrobben met dit sopje. Dan de tas nog 24 uur in dit sopje zetten. (of even een vers sopje maken). Dan wassen in wasmachine met gewoon wasmiddel op 60 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schimmelvlekken in ongekleurde kookechte katoenen en linnen stoffen verwijdert u met een verdunde oplossing van water (95%) met bleekwater of chloorbleekmiddel (10%). Dep de schimmelvlekken met de oplossing en spoel de stof daarna goed uit in koud water. Eventueel nog een extra wasbeurt volgens de wasvoorschriften om de laatste restanten te verwijderen.

Gekleurde katoenen, linnen, wollen, zijden en synthetische stoffen dept u royaal met een oplossing van water met zout (5%) en spoelt u vervolgens na in een handwarm sopje.

Schimmelvlekken op muren verwijdert u met een verdunde oplossing van water (95%) met bleekwater of chloorbleekmiddel (10%). Dep de schimmelvlekken met de oplossing en spoel de daarna goed na met koud water.

Schimmelvlekken op leer: goed laten drogen, afnemen met azijn en invetten.
fremar
12 jaar geleden
Volgens mij kun je hier helemaal niks aan doen. Alle geld dat je aan middeltjes uitgeeft is weggegooid geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ondanks alle hoopvolle adviezen hierboven, zou ik zeggen: koop een nieuwe tas. Een schimmel is een levend organisme en de stof is vernield door dat organisme. Dat komt nooit meer goed. Je kan de vlekken bleken, maar het wordt nooit meer iets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou gewoon de tas op 90 graden wassen (die temperatuur doodt doorgaans dergelijke schimmels); is die dan wat misvormd, dan pas een nieuwe tas kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Witte vlekken zijn waarschijnlijk schimmels, op zich moet dat eraf/uit te halen zijn maar de zwarte vlekken zeker NIET. De stof is door het vocht gestikt waardoor zwarte vlekken ontstaan. Koop een nieuwe tas en voortaan droog opslaan.
Bronnen: