Kun je een schapenvacht in de wasmachine wassen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je het schaap er niet in doet wel.

Antwoorden (5)

Ik denk het wel,op wolwasprogramma en met wolwasmiddel.Druipnat uithalen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Heel belangrijk na het wassen is het drogen. Als dit te snel gaat, droogt de van nature aanwezige lanoline op en wordt het vel stug. Leg de vacht dus niet in de zon ofin de buurt van de verwarming.
fremar
12 jaar geleden
nee volgens mijn schoonmoeder kan dit niet. Ze gaf als tip als het sneeuwt dan moet je het vacht-je door de sneeuw heen halen en dan binnen laten drogen word het vacht-je mooi van zegt ze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fremar
12 jaar geleden
http://schapen.startpagina.nl/prikbord/8101473/8101475/re-schapenvacht-reinigen#msg-8101475
Ja dat kan, maar een schapenvacht wordt niet mooier van een wasbeurt. Na het wassen kan de natuurlijke glans en soepelheid van uw vacht verminderen, doordat de natuurlijke wolvetten oplossen. Was uw vacht daarom alleen als het echt noodzakelijk is.

Wilt u uw vacht toch wassen dan kunt u dit doen met de hand (het beste) en in de wasmachine op het wol/fijnwas programma bij max 30oC. Gebruik hierbij een mild, neutraal wasmiddel of een wasmiddel dat speciaal bestemd is voor schapenvachten. Niet centrifugeren! Na het wassen kunt u zoveel mogelijk het water uit de vacht wringen, drukken en deppen. Vervolgens kunt u het vachtje voorzichtig kammen met een geschikte borstel. Nu kunt u de vacht ophangen om te laten drogen.

De vacht kan niet worden gedroogd in de droogtrommel. Hang de vacht op en laat hem geleidelijk drogen in een koele luchtige omgeving. Vermijd zon en andere directe warmtebronnen, want deze zorgen ervoor dat de schapenvacht zijn soepelheid verliest. Masseer het leer en rek de vacht regelmatig uit in zijn natuurlijke vorm tijdens het droogproces. Klop na het drogen de vacht uit en borstel hem voorzichtig met een geschikte borstel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik heb vijf katten, die regelmatig kotsen op de schapenvacht op het voeteneinde van het bed.
doe een was op 30 graden, droog de vacht rustigaan, en zorg voor een volle wasmachine.
als je de machine niet volpropt gaat hij wandelen.

Toegevoegd na 20 minuten:
oh ja, gebruik geen wasverzachter, maar schoonmaakazijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker he, katjes zoeken altijd de vervelendste plekjes uit om ff lekker onder te kotsen, eerder heeft onze oude kat ooit eens over de oude tv gekotst, daar lag ze altijd op, alles door de luchtroostertjes....lekker!
Rieneke1
12 jaar geleden
hou op schei uit!
de mormels rennen ook altijd naar het kleed, dat kotst veel fijner dan op zeil of laminaat :s
Ik heb het gedaan, de meeste schapevachten zijn geverfd, en hij kwam erg vlekkerig uit de wasmachine, ik zou het niet doen.