Is bekend hoeveel procent van de huishoudens in Nederland (alle) kleding strijkt na het wassen?

Ik heb er zo'n hekel aan ik strijk eigenlijk niks. Als ik dat al eens durf op te biechten hoor ik ALLEEN mensen om me heen die veel tot alles strijken (werkelijk soms tot ondergoed aan toe).

Ben ik nou de enige die er gekreukeld bij loopt?

Het gaat me dan vooral om gezinnen, van bijv studenten kan ik me nauwelijks voorstellen dat ze vaak strijken maar gezinnen met kinderen ed????

Toegevoegd na 1 uur:
Zou daar nou nooit onderzoek naar zijn gedaan?

amigo
12 jaar geleden
4.1K
Snuffel
12 jaar geleden
Ik strijk NOOIT wat. Hoge uitzondering: een bruiloft of sollicitatie.
Snuffel
12 jaar geleden
En zo gekreukeld loop ik er niet uit. Ik hang het goed op, vouw het netjes op en tijdens het dragen gaan de laatste kreukels er wel uit. Ik koop ook bijna alleen maar kleding niet niet gestreken hoeft te worden. Ik vind het zonde van mijn tijd. Ik lees liever een goed boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jarenlang had ik niet eens een strijkijzer in huis. Dat zou ook zinloos zijn geweest want er is geen haar op mijn hoofd die verlangt naar strijken. Maar sinds vriend op een wat conservatiever kantoor terecht kwam kwamen er ineens overhemden in huis. En overhemden zonder strijkbout zien er echt niet uit. Dus nu strijk ik héél soms, hoewel vriend dat meestal lekker zelf mag doen.
Al het andere goed blijft ongestreken. Kreukels? mwah, die zijn er niet echt, ik hang alles gewoon extra netjes en tijdig op en daardoor valt het wel mee.
amigo
12 jaar geleden
ha ha, kijk daar zijn mijn "soortgenoten" , ik ben ook een meester in het strak opvouwen en netjes in de kast leggen en dan komt het er inderdaad prima uit. Ik vraag me nu dus echt af hoe groot deze groep is, zouden wij de enige 4 in nederland zijn (ha ha)
amigo
12 jaar geleden
en oeps, zelfs overhemden kunnen strijkvrij (bij mij) speciaal op uitzoeken
zondag
12 jaar geleden
Moet bekennen dat ik op het ogenblik effe niet weet waar mijn strijkbout is, want ik strijk misschien 1x in de 3 jaar iets. En wij lopen er toch helemaal niet "verkreukeld" bij. Als ik hoor dat iemand zelfs zijn sokken en onderbroeken strijkt lach ik me echt een kriek. O, o, wat is het huishouden toch veel werk! Ja, op zo'n manier wel ja! Als ik de was uit de machine haal sla ik de handdoeken, theedoeken en t-shirts onmiddellijk uit voordat ik ze ophang en heb dan nog nauwelijks kreukels. Blouses en overhemden hang ik meteen netjes op een hangertje te drogen. Broeken strijk ik na het drogen met de hand glad, maar wij dragen eigenlijk alleen spijkerbroeken dus daar hoef je ook geen naad in te strijken. Dekbedovertrekken en hoeslakens trekken vanzelf glad als je ze op bed gaat gebruiken. Alleen gestreken zakdoeken zou ik wel leuker vinden dan ongestreken maar ik ga voor zakdoeken natuurlijk niet mijn strijkbout opzoeken en de strijkplank uitklappen. We blijven dus snuiten in ongerstreken zakdoeken, zo we al katoenen zakdoeken gebruiken; meestal grijpen we toch naar papieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik strijk één keer per week de kleding die gestreken moet worden zoals overhemden en t-shirt's en de rest gaat gewoon opgevouwen de kast in want als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel strijken,maar ik weet dat ik niet de enige ben want veel mensen hebben hier een hekel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik strijk alleen blouses en kleding voor bijzondere gelegenheden ik vind het dus heel normaal dat je het niet doet.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb zo'n klein reis-strijkijzertje, eens in de zoveel jaar strijk ik eens iets voor een speciale gelegenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hier nog een "soortgenoot" Amigo: ik strijk het hooooooooognodige, en verder koop ik ook kleding die niet gestreken hoeft te worden, goed ophangen na de was en vouwen is een simpel "kunstje" ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah... WAT is jullie tip????!!!! min moeder strijkt ook NOOIT en de kleren lagen altijd zo strak in de kast!! ik weet niet hoe het op moet vouwen, uit moet hangen om het zo strak te krijgen. ik heb een bloedhekel aan strijken, argh vreselijk!!
(doe het dan ook alleen als de kasten wat leeg raken haha) veel doe ik in de droger, en sommigen dingen kreuken als een gek, dus als er iemand hier nog een tip voor heeft (zet hem wel op anti kreuk programma) PLEASE!!!!!! let me know!!!! goeie vraag overigens!! en als ik strijk.... dan strijk ik bijna alles! maar natuurlijk niet de sokken, kleding ie strak zit zodat je de kreukels niet zit, geen ondergoed, maar weer wel (moet ik dit echt vertellen?) de washandjes omdat ze dan zo mooi recht liggen (in een kast waar je er geen hol van ziet....zucht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eucalypje: Washandjes strijken omdat ze dan zo mooi recht in de kast liggen? Grijns :)
De oplossing: gewoon sneller dat kastdeurtje dicht duwen, dan zie je er bijna niets van. Ik weet trouwens niet wat nu het echte geheim is van niet strijken en toch min of meer kreukelvrij door het leven gaan. Een verklaring kan zijn die magische knop op mijn wasmachine met de titel 'anti-kreuk'. Die functie gebruik ik altijd hoewel ik vermoed dat het vooral een placebo-effect heeft.
Het zou best kunnen dat ik er eigenlijk gruwelijk verkreukt bij loop dagelijks maar dat ik daar een blinde vlek voor heb, ik zie het gewoon echt niet. Of mijn criterium voor kreukel is nogal opgerekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je kleren 5 minuten aan hebt, ben je al niet meer kreukvrij *proest*. Ben dol op die blinde vlekken: wat niet weet, wat niet deert. Euc: WASHANDEN strijken???????????? ;-)))))))))))))))))))))
amigo
12 jaar geleden
euca, mijn enige tip is die vreselijke kreukzaken naar het goede doel en niet meer kopen Soms heb je inderdaad van dat dunne katoen, lijkt wel krinkel na het wassen Mij ervaring is trouwens dat het uit de droger vaak minder gekreukt is dan van de lijn (ik ben ook niet zo'n ophangheld dus dan zitten er allemaal rare drukplekken van knijpers of randen van waslijnen in)
zondag
12 jaar geleden
@Euca, je hebt me weer de eerste lachbui van vandaag bezorgd. Maar het is niet rot bedoeld hoor, echt niet (ik mag je). Maar dat je washandjes strijkt..., meid, dat is zelfs nog erger dan sokken! (in mijn ogen dan natuurlijk). @Amigo, ik heb geen droger en hang alles op wasrekken. Maar daar besteed ik dan ook veel aandacht aan zodat alles zo kreukvrij mogelijk opdroogt. Dus kreukelig ophangen doe ik nooit. En ja, je ziet de afdruk van de waslijn op het t-shirt, maar mijn ervaring is dat je die er met de hand zo uitstrijkt als je de kleren op gaat vouwen en zéker helemaal als je een t-shirt aantrekt. Ik ben goed in ophangen en opvouwen want dat is een van de weinige taken in het huishouden die ik leuk vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik strijk bijna alleen tijdens het naaien, en ik heb een gezin met 3 kinderen. Verder het hoognodige, zo nu en dan komt er een jurk van een van mijn meiden zo uit de was dat het écht niet kan, dan moet ik wel.
Overhemden van mijn man laat ik drogen op het hangertje, en in de zomer andere katoenen kleren vaak ook. Dan kan het meteen vanaf de lijn de kast in. We hebben veel tricot, dat scheelt al, en verder ben ik ook niet superkritisch, eigenlijk...
O ja, en strijkkralenmaaksels van de kinderen, die strijk ik ook nog wel eens, maar dan moeten ze wel wachten tot de strijkplank er weer staat, en dat kan nog wel eens een poosje duren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik strijk nooit. Mijn man strijkt, die is er redelijk fanatiek in. Ik schat dat bij ons ongeveer 40 % van het wasgoed over de plank gaat. Ik heb er een pesthekel aan.

Het beste antwoord

Dat percentage ligt heel laag. Kort geleden bleek uit onderzoek dat 1 op de 10 Nederlanders zijn of haar ondergoed strijkt. Dat betekent dus dat 9 op de 10 dat niet doen en dus niet al hun kleding strijken. Het artikel kan je hier lezen: http://was-tips.nl/ondergoed-strijken-17-miljoen-mensen-houden-er-van/

Hoe dan ook, persoonlijk strijk ik alleen overhemden en als het echt nodig is mijn t-shirts. De rest heeft zo weinig kreukels dat het niet nodig is of het trekt wel recht als je het 10 minuten aan hebt. Maar ik heb geen gezin. Als ik kijk naar gezinnen in mijn omgeving dan wordt er door de bank genomen wel heel veel gestreken, tot het beddengoed aan toe. Dus het klopt volgens mij wel dat het merendeel van de gezinnen heel veel dingen strijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ik vond alle antwoorden geweldig maar verder kwam niemand met onderzoekjes daarom deze maar als beste

Andere antwoorden (6)

Wij strijken ook bijna niks; alleen overhemden en mijn vrouw strijkt wat bovenkleding; in 10 minuten klaar!. Broeken gaan naar de stomerij omdat we er geen gedoe mee willen. Ik ken mensen die kleren speciaal kopen als het niet gestreken hoeft te worden. Maar dat schijnt nog wel eens tegen te vallen. Vroeger streken we wel voor de hygiëne de rompertjes en luiers van de baby's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondergoed, maillots, sokken, truien enzo strijken we nooit. Blousjes, tshirts, broeken en rokken strijken we wel. Dingen die niet kreuken in de was, of dingen die je toch onder je kleren aan hebt, strijken we niet, want dat vinden we niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat er veel huishoudens zijn die GEEN strijkbout/-plank in huis hebben!
Sommige beroepen vereisen een representatieve uitstraling en daar hoort nu eenmaal glad gestreken kleding bij. Een overhemd met kreukels en gerimpelde kraag/manchetten dat ziet er nu eenmaal niet uit en wekt de indruk dat je in je werk net zo slordig bent dus.....
Iemand in altijd onverzorgde kleding geeft anderen ook de indruk geen aandacht aan zichzelf of omgeving te besteden.
Mijn man moet bijv. voor zijn werk er altijd tadelloos uitzien en dat houdt automatisch in dat zijn overhemden altijd gestreken moeten zijn en zijn pantalons/colberts in de vouw moeten zitten en glad zijn. Als je dan toch aan het strijken bent, pak je de rest ook aan. Zo is mijn ervaring dat theedoeken beter drogen als je ze eerst gestreken hebt. Vroeger streek ik ook mijn beddengoed want dat zag er zo mooi uit als je bed schoon opgemaakt was, ja, zelfs de stroken eromheen streek ik! Ik moet wel gek geweest zijn want nu koop ik alleen strijkvrij beddengoed en omdat het nooit rimpelloos opdroogt, leg ik er een quilt overheen die ik uiteraard wel gestreken heb.
Zo'n quilt was ik niet zo vaak dus hoef ik hem ook niet vaak te strijken. Ik stoor me aan gekreukelde kleding, dus ik strijk! Niet uitgebreid, maar voor het oog moet er even een boutje over. Ik ben ook altijd zo klaar, want oefening baart kunst.
amc
12 jaar geleden
ik strijk alleen de overhemden van mijn man, en speciale bloesjes van mijzelf of mijn dochter. Als het uit de droger komt (of van het droogrekje) zo snel mogelijk netjes opvouwen. Dan loop je er niet verkreukeld bij hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik strijk alleen wat ik nodig heb, en dat ook alleen met kleding. Zodra het uit de droger komt, vouw ik het op en leg het in de kast. En wanneer ik dat ene shirt of bloesje aan wil, dan pas strijk ik het. Ook voor mijn zoon (12) heb ik het altijd zo gedaan. En hij vindt het tegenwoordig erg leuk om zelf te doen (proberen - ik help hem natuurlijk wel) :))) Maar beddengoed? Theedoeken?? Ondergoed strijken????? Nee tuurlijk niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik strijk, net als bijna iedereen die ik ken, alleen wat echt moet.
Alleen bovenkleding en alleen als die erg gekreukt is.
Goed ophangen scheelt veel kreuk en dus strijkwerk.