Hoe krijg ik linnen tafellopers glad?

Mijn moeder heeft linnen tafellopers gekocht, op de hand uit gewassen en drijfnat op gehangen, zonder te wringen, gestreken op de juiste stand maar er zitten nog zo veel kreukels in dat het geen gezicht is. Ze zijn heel mooi maar de kreukels in de stof maken dat de lopers er maar armoedig bij liggen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (7)

Bij het strijken een natte doek erop leggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger deden ze deze eerst invochten
en oprollen even laten intrekken.
Daarna werden ze gestreken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog een tip probeer ze via stoom te verwijderen.
12 jaar geleden
Misschien ook even licht stijven. Als er nog ergens stijfsel te krijgen is tenminst
anneliez
12 jaar geleden
Gewoon strijken met een stoomstrijkijzer.
Heb je dat niet dan moet het inderdaad op de (zeer) ouderwetse manier met invochten, inrollen(stijf) en drie uur laten liggen tot het helemaal lichtvochtig is. Daarna strijken op een iets hogere temperatuur dan je voor katoen gebruikt.
Linnen kreukt altijd veel meer dan katoen.
Ivana
12 jaar geleden
In een "self-service wasserette"
Deze zijn praktisch altijd voorzien van een "Mangel" dwz een rollen strijkmachine voor textiel.
Bij het wassen wat stijfsel bijvoegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een plantensproeier water en een deel witte(robijn) wasverzachter,dan op kleedjes sproeien,even inwerken en strijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik een stoomsysteemstrijkijzer, (ik weet niet precies hoe het heet, maar hij strijkt onder hoge druk met stoom) en spuit het linnen eerst in met Robijn Vaporesse.
Na het strijken rol ik de linnen lopers op, zodat je geen vouwen krijgt.
Als je niet bang voor krimp bent, kun je ze eerst in de droger doen, en dan wel op strijkdroog, dus niet helemaal droog, dat scheelt ook tegen kreukels.