Wat doe ik aan alg-aanslag op mijn markiezen?

Ik heb prachtige markiezen voor mijn ramen, blauw met gebroken wit gestreept.
Door omstandigheden zijn ze in het najaar blijven hangen Normaal halen we ze ieder jaar eraf en bergen ze netjes op.
Nu zijn ze vuil en hebben een groene aanslag.
Hoe kan ik dit verwijderen zonder dat ik de stof verpest of het nog erger maak.
Graag tips van ervaringsdeskundige.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Er zijn mensen die het met schoonmaakazijn doen,maar je kunt ook speciale produkten hiervoor kopen.

Nieuwe folder SunJoy onderhoudsset
01/04/11 In deze folder staat een overzicht van de volgende onderhoudsproducten:

- SunJoy Doekwaterdicht (Droog en Nat doek)
- SunJoy Doekreiniger
- SunJoy profielreiniger
- SunJoy Profielwax
- SunJoy Doeken, borstel en Spons
- SunJoy Superscrub klein en groot
- SunJoy Wash-set
- Ferrari Clean
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, schoonmaak azijn werkt helaas niet.
Heb je zelf één van deze producten al eens geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik zag het op internet omdat het een bedrijf is dat ook zonwering verkoopt. De meeste hits die je op google ziet,gaan om bedrijven die langskomen om je markiezen schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach dat zou ook wel lekker zijn om ze schoon te laten maken :) Maar ik ga toch maar zelf aan de slag,scheelt weer in de portemonnee ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je aanvulling om iemand langs te laten komen, achteraf toch ook niet slecht :)
Bedankt voor het meedenken!

Andere antwoorden (2)

voor deskundig advies raad ik aan om naar een doe-het-zelf winkel te gaan zoals gamma. stel deze vraag daar en je zult vast antwoord krijgen en een product tegen de aanslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het reinigen van de markiezen is een lastige klus. Er zijn verschillende mogelijkheden om de markiezen schoon te
krijgen. Wanneer de markiezen heel vies zijn is het bijna onmogelijk om deze zelf in een keer goed schoon te krijgen. Meng wat water met schoonmaakazijn of bleek en neem de markies af met een borstel. Voordat je aan de slag gaat, probeer dit dan eerst op een onopvallende plek om te zien of geen groot kleurverschil ontstaat. Wanneer je de markiezen echt niet goed schoon krijgt, bel dan een zonwering specialist. Die heeft professionele reinigingsapparatuur. Bovendien impregneert een expert de zonwering zodat deze weer jaren meegaat.