HELP! ik ging net een kwik thermometer schoonmaken en nu is hij kapot gegaan. de kwik zit in een plastic glas met een beetje water, wat moet ik doen?

Ik heb het kwik niet aangeraakt en het ligt nu onder het water in een bolletje. Kan ik het laten staan tot morgen ochtend en wat moet ik er dan mee doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (3)

Doe bijvoorbeeld plastic folie om het glas wikkelen en bij het chemisch afval dumpen en voor de zekerheid toch ff je handen goed wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist niet ongecontroleerd als chemisch afval dumpen, netjes inleveren is aan te raden, dan kan het gescheiden van andere stoffen verwerkt (hergebruikt) worden.
Kwik onder water laten, dan zal weinig kwikdamp in de atmosfeer kunnen verdampen.
Breng de kwikdruppel (onder water) naar milieudienst of lever in bij chemokar.
De gevaren van kwik vallen overigens wel mee, vroeger ging men er veel onvoorzichtiger mee om maar dat was niet meteen dodelijk.
Alleen regelmatige blootstelling aan kwikdamp is een bewezen risico.
Een losse druppel kwik geeft bij normale kamertemperatuur weinig kwikdamp af, onder water zal het nog veel minder damp af.

Toegevoegd na 10 minuten:
laatste "af" = afgeven.
Vooral geen paniek, alleen langdurige blootstelling aan kwikdamp is gevaarlijk, aanraken van de druppel kan geen kwaad, kwik zal door de grote cohesie liever aan zichzelf hechten dan aan jouw huid.
Als de kwikdruppel zich verdeeld heeft in meer kleine druppeltjes dan kan je ze eenvoudig weer bij elkaar voegen door de druppeltjes met elkaar in contact te brengen: ze voegen zich gelijk weer bij elkaar tot een grote druppel.
Vroeger werden dergelijke experimenten nog gewoon in de scheikunde klas gedemonstreerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje!
maar als je het aangeraakt hebt dan is het toch wel heel schadelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ow, kennelijk niet(:
gelukkig, was even schrikken idd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger (zestiger jaren) nog met kwikdruppels gespeeld, toen werden de gevaren nog niet zo breed uitgemeten.
De gevaren worden tegenwoordig met overmatige voorzichtigheid ingeschat.
Vergelijk het met asbest: mensen die er vroeger dagelijks mee werkten liepen een verhoogd risico op silicose.
Vroeger had ook bijna iedereen een asbest sudderplaatje om tussen de gasvlam en de pan op het fornuis te plaatsen, toch zijn er geen honderden doden gevallen door dat gebruik.
Tegenwoordig zouden dergelijke huishoudelijke hulpmiddeltjes door milieuambtenaren in plastic maanpakken afgevoerd moeten worden.
Pieter2011
12 jaar geleden
@koosknip Grappig om te lezen dat ik niet de enige ben die als kind nog met kwikbolletjes heeft gespeeld. Fascinerend om van al die kleine druppeltjes weer één bolletje te maken! Ach, jeugdsentiment...
in een jampotje doen en afvoeren (chemisch afval)
overigens kwikthermometers mogen niet meer verkocht worden
is het wel een kwikthermometer?