Hoe kan ik een gruwelijk vieze bakplaat het beste schoonmaken?

Een schuursponsje helpt al niet echt, wat zijn de betere middelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
122.5K

Het beste antwoord

Aangekoekt en ingebrand vuil van de bakplaat kan makkelijk verwijderd worden door de bakplaat in te smeren met zachte zeep, in een plastic zak doen en er een klein bakje ammonia bij te stoppen. Een nacht laten staan en de volgende dag schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik lees in diverse antwoorden dat dit de oplossing moet zijn. Jij was de 1e.

Andere antwoorden (12)

Probeer deze doekjes eens:

Muscle keukendoekjes http://www.drogisterij.net/Muscle_Keukendoekjes/P/789089

he-le-maal geweldig voor vieze vette dingen. Zelfs de bakplaat kun je er mee schoonkrijgen, het vuil verdwijnt als sneeuw voor de zon. echt :-)
Koop meteen een paar pakjes want als je ze ontdekt heb wil je niets anders meer.
Voor de vieze bakplaat zul je wel een paar doekjes nodig hebben (omdat ze niet zo groot zijn) maar je krijgt het zeker schoon! het weekt het vuil los, en je kan het allemaal wegpoetsen met de doekjes maar er ook een nat sponsje bij gebruiken.

(nee, ik werk niet bij het bedrijf, heb gewoon zelf hele goede ervaringen)

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
staalwol, afwasmiddel en heel driftig schrobben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is leuk!
Ik heb 'ns een braadpan, die vreselijk was aangebrand, in een vuilniszak gedumpt , met een flinke scheut ammonia.
Goed dichtgebonden en achter in de tuin gemikt. Ik was die pan helemaal vergeten. Na twee weken vond ik 'm weer! Wat denk je?
Ha ha.....als nieuw kwammie tevoorschijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/frituurmandje-schoon.19920
Je kan een bakplaat schoon maken door deze in te wrijven met groene zeep. Daarna samen met een schaal ammoniak in een vuilniszak stoppen. Knoop de zak dicht en laat deze een nacht buiten staan. Maak tenslotte de zak de volgende dag open en spoel alles af met water
Voorkomen is altijd beter dan genezen. De bakplaat is gemakkelijk schoon te houden door er bakpapier op te leggen en deze regelmatig te vervangen
Als de bakplaat aangebrand is, kan je deze niet behandelen met een schuurspons of schuurmiddel. Laat de plaat eerst een tijd weken in heet water en afwasmiddel. Was tenslotte de plaat op de gebruikelijke wijze af
De bakplaat laat zich direct na gebruik het beste schoonmaken. Pak een prop keukenpapier en wrijf de plaat schoon. Doe tijdens deze behandeling wel een ovenwant aan want de plaat is dan nog heet
De bakplaat laat zich gemakkelijk reinigen als je hem inspuit met ontvettingsmiddel. Doe de plaat daarna in een voorverwarmde oven en laat dit een kwartier staan. Neem als laatste de plaat met de zachte kant van een schuurspons af
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GROENE ZEEP WORDT ALLEEN MAAR VOOR DE SCHUIM TOEGEVOEGD!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Sorry, kon het niet laten...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt niet uit;-) als iets niet klopt mag je dat melden hoor...Daar is deze site voor toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, met jouw antwoord is helemaal niets mis. Mijn reactie was een grapje, dat voor insiders direct duidelijk zal zijn. De oorsprong van mijn opmerking vind je op http://www.goeievraag.nl/vraag/schuim.17736 . Lees daar de antwoorden maar eens door, en vooral de reacties op die antwoorden. Ronduit hilarisch! (S. zal zich wel afvragen hoe lang dit haar nog zal achtervolgen... Maak je geen zorgen S., ik bedoel het goed - een grapje moet kunnen tussen oude bekenden, toch?)
Ovencleaner. Daar kan niets tegen op.
Plastic handschoenen aan ramen tegen elkaar open, want goor. Maar het resultaat mag er zijn.
Te koop bij elke supermarkt.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkt ook goed, maar blijft heel lang een sterke lucht in de oven..
Daar ben ik weer niet happig op..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bleh..inderdaad echt goor!...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ovenreinigers zijn af te raden. Ze zijn niet alleen slecht voor het milieu. Ze zijn ook erg ongezond.
Zie: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2064
AWM
14 jaar geleden
@ruth: Ik weet het,ik weet het. Als je toch in de buurt komt loopt het water uit je neus en ogen. Geen fris goedje.
Maar ja, pas een dure fluitketel, die echt niet meer schoon te krijgen was aan de buitenkant, mee gereinigd: weer als nieuw.
Gevaarlijk, maar effectief.
je kunt het 1 nacht in de ovenreiniger laten staat. Koop je in een bus. Handig is ook het wondersponsje van het kruitvat. Daar krijg je bijna alles mee schoon. Gewoon een stuk spons eraf scheuren, een beetje water erop en schuren maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Info over ovenreinigers. Zie: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=2064
Af te raden dus!
Leg er theedoek of handoek op en giet er een fles ammoniak overheen,laat maar een nacht staan,en de volgende dag kun je het vuil er zo af halen.
doe het niet in huis,maar het best buiten of een plek waar je even niet komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de ouderwetse manier bakplaat in laten weken met een dun laagje warm water en met een brillo sponje schuren maar en schoon is je plaat.
Van avond nog gedaan met een pan die helemaal was aangebrand incl. mijn aard appelen....woppa en schoon...wel heel goed met afwasmiddel na wassen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tips die je al hebt gehad over de amoniak werken heel goed. Anders zou je de bakplaat ook nog een nachtje kunnen laten weken in een sopje van biotex. (biotex op de bakplaat strooien en vervolgens een kan gekookt water er over heen gieten.) Werkt ook super!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem alumuniumfolie en maak er een prop van, wrijf met deze prop aluminiumfolie samen met wat afwasmiddel over de bakplaat, het vuil vliegt eraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geprobeerd, maar het helpt helaas niet veel. Volgens mij is de bakplaat gewoon te vies ;)
vul een schaaltje met ammoniak zet dat in de oven. Verwarm deze een half uurtje en dan is je bakplaat inclusief oven makkelijk schoon te vegen.
Je krijgt er wel tranende ogen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HG producten even erop spuiten,in laten trekken en daarna schoon maken.