Hoe kan het dat het stinkt nadat ik mijn wasmachine aan heb gehad?

Sinds kort is de riolering hier vervangen, en sinds die tijd stinkt het naar een putlucht als ik de was machine aan heb, vreselijk! Voorheen was er niets aan de hand! Hoe kan dat en is er iets aan te doen? Ik was niet zo vaak, omdat ik niet vaak thuis ben, maar daar kan het niet door komen, want voorheen was dat ook geen probleem. De riolering loopt vanaf voordeur naar straat, in hele straat hebben ze het vernieuwd.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik heb net de wastafel in de douche ruimte gebruikt, daar even wat water laten lopen, en de stank begint weer! Ligt dus niet alleen aan wasmachine.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
52.5K

Het beste antwoord

Tussen jouw wasmachine en de grote rioolbuis zit een vrij smalle afvoerbuis. Als jouw wasmachine het water afpompt, duwt het weggepompte water de lucht die in die afvoerbuis voor zich uit, richting de grote rioolbuis.

Die lucht moet ergens heen.

Als de sifon van een wasbak (of de douchebak) droog staat (water verdampt, kan gebeuren na lange tijd niet gebruiken), komt de stinkende lucht uit de grote rioolbuis door de sifon naar buiten. Als dat het probleem is, moet je alle sifons vullen door de betreffende kraan tien seconden te laten lopen.

Als echter de ontluchting van de grote rioolbuis niet goed werkt, zal de lucht uit het riool toch omhoog komen. Het water in de sifons biedt dan namelijk niet genoeg tegendruk. Je kunt controleren of dit zo is door bij een stinkende wasbak te gaan staan op het moment dat de wasmachine begint met afpompen (en de wasbak dus nog niet stinkt).

Als je dan geborrel hoort vanuit de wasbak, of een soort kloek-kloek-kloek-geluid, dan is dat de rioollucht die vanwege de druk door je sifon (waterslot) heen wordt geperst. Zodra je dat geborrel hoort, zal het dan ook meteen gaan stinken.

Als dat het probleem is, heb je dus een ontluchtingsprobleem. Dat moet worden opgelost door degene die het riool heeft vervangen. Zij plaatsen een ontluchter, die de stinkende lucht vrijlaat op een plek waar je er geen last van hebt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen geluid gehoord, het begon meteen nadat de wasmachine aan ging, na een paar minuten rook ik al stank. Ik was al paar dagen hier in huis, het is echt alleen met de wasmachine. De rest van de wasbakken vormt geen probleem.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je geen geluid hoort, staat je sifon droog. Als je de stinkende wasbak afsluit met een stop, en er desnoods voor dezekerheid een laagje water in laat staan - gaat het dan ook stinken? Zo ja, dan moet er (riool)lucht naar buiten komen door de overloop-opening bovenin je wasbak. Je kunt dat testen door met een plakbandje een licht draadje voor die opening te laten hangen, en dan kijken of dat draadje in beweging komt op het moment dat de wasmachine gaat afpompen.

Andere antwoorden (4)

Het zou kunnen dat jouw deel in huis, constant vacuum wordt getrokken zodat je chiffon niet meer onder water staat, deze werkt namelijk als een stank afsluiter.
Ik zou toch even bellen met de gemeente, deze zal waarschijnlijk de opdrachtgever zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de wasmachine nu aan, in de douche stinkt het nu niet, maar in de slaapkamer ernaast begint toch een lucht te komen! Straks stinkt het in de douche weer erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt er eerder op dat bij jouw thuis een mof is losgeschoten! Kan je in een kruipruimte onder je vloer komen? Als dat mogelijk is zou ik ff checken of er niet ineens water in je ruimte loopt!
Succes alvast
Het lijkt erop dat het waterslot dat bij de afvoer van de wasmachine zit, niet goed meer werkt.
Als het alleen komt na het wassen met de wasmachine, maar niet als je hebt gedoucht of afgewassen, dan moet je het echt in die richting zoeken.

Vreemd is echter wel dat je, zeker na een keer wassen, toch voldoende water in je waterslot moet hebben staan. Ik zou daar eens naar kijken, ik vermoed dat daar iets mis mee is.

Toegevoegd na 17 minuten:
Misschien iets heel anders: komt de vieze geur uit de wasmachine wellicht? Draai dan een keer een programma op 90°, je zou last kunnen hebben van vetluis in de wasmachine.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
na douchen is er niets aan de hand, en wasmachine staat ook in douche trouwens.
Er zal een ontluchter geplaatst moeten worden op het riool, dit probleem komt vaak voor na het vernieuwen van het riool, het sluit allemaal te precies af en trekt nu alles leeg, mogelijk is er ook een overdruk in het riool zelf, in dat geval moeten er meer bewoners in de straat er last van hebben, veel gemeenten werken met de drukriool.

Toegevoegd na 1 uur:
De afvoerslang van de wasmachine hangt los in de afvoer, in deze afvoer( zwanenhals) staat normaal water, maar het rioolgas drukt door het water heen naar boven/ binnen.
Mogelijk trekt hij de zwanenhals zelfs eerst helemaal leeg, waarna de weg vrij is voor rioolgas, het laatste beetje water uit de wasmachine sluit als het ware de zwanenhals weer af, waardoor je niet constant rioolgas ruikt.
pas op met dit rioolgas, je kunt hier behoorlijk ziek van worden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat je ziek kon worden daarvan, heb laatst bij ouders hele dag in stank gezeten, was zo beroerd ervan, constant kokhalsen. Hier is het niet zo erg als daar toen, daar lag alles open, verschrikkelijk!
Maar deze lucht is ook erg, vooral in slaapkamer, het lijkt een bijna chemische lucht. Kan het niet thuis brengen, straks na wassen dan is het in douche echt een putlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In rioolgas zit o.a. methaangas en dat is giftig, je kunt er hoofdpijn van krijgen, duizelig, misselijk, concentratieproblemen, zwaar gevoel in het hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal de boel goed open zetten, want het stikt weer behoorlijk,ben er beroerd van! zal straks bij buren vragen of die er ook last van hebben. Het ligt niet aan de wasmachine, bij de wasbak doet het het ook, even water in laten lopen en het stinkt! Daar kwam ik een half uur geleden pas achter. Het kan echt behoorlijk gevaarlijk zijn las ik net, http://www.nu.nl/algemeen/1865745/cv-ketels-ontploften-door-methaangas-uit-riool-video.html Zal de ketel toch maar even uitzetten, was toch al de bedoeling met dit mooie weer, maar gaat nu meteen uit!!
Die stank kan alleen ontstaan als je ergens een open luchtverbinding hebt met het riool. Je moet op onderzoek uit, waar komt die stank precies vandaan?

Ga eens langs bij de buren, hebben zij ook last van nare rioolluchtjes? Zo ja, bel dan de gemeente, zo niet dan moet je toch verder zoeken in je huis.

Je zegt dat je weinig thuis bent. Zijn er wasbakken die je nooit gebruikt? Douche je ook altijd elders? Dan kan het waterslot verdampt zijn.
Check alle putjes en toiletten. Waarschijnlijk is er een die 'droog' staat. Als er geen water in de zwanenhals staat kan de lucht uit het riool vrijelijk je woning in.
Laat voor de zekerheid het water lange tijd stromen bij alle kranen. Als je weet dat je lange tijd weggaat en het is warme weer kun je ook een kopje met water en een flinke scheut olie (bijv. zonnebloemolie) in het fonteintje gieten, dat zorgt ervoor dat het water minder snel verdampt en houdt het waterslot daardoor langer intact.

Het kan trouwens ook nog dat er 'onderdruk' in het afvoersysteem zit, dan is de ontluchting van het riool niet meer mogelijk. dan worden de zwanenhalzen een soort van leeg-getrokken. Dat komt weleens voor als de standpijp verstopt zit.
Dat is een gecompliceerder probleem, als je deze woning huurt kun je contact opnemen met de verhuurder en anders moet je toch op zoek naar een loodgieter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nooit veel thuis geweest en weet, zodra het stinkt, dat ik het water moet laten lopen, maar dit is meteen begonnen na de nieuwe riolering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is de afgelopen periode wel warm geweest dus misschien is er toch het e.e.a. verdampt. De makkelijkste manier om uit te sluiten of het komt door de nieuwe riolering is aanbellen bij de buren. Liefst aan weerszijden want zo'n probleem kan heel plaatselijk zijn en door afschot en putten e.d. kan aan 1 kant wel en aan de andere kant geen probleem zijn.
Je kan natuurlijk altijd even bellen met de gemeente. Maar zij komen vermoedelijk niet in actie als jouw buren deze klachten niet hebben.
Mocht blijken, na onderzoek van bijvoorbeeld een loodgieter, dat de fout toch bij de gemeente ligt dan kun je de kosten die je hebt gemaakt op hen verhalen.
Vraag daarover vooraf informatie bij de gemeente.