Is het wassen van een auto met hogedrukspuit schadelijk voor de lak van de auto?

Bij mij thuis mag ik de auto niet wassen met de hogedrukspuit terwijl ik in een auto wasstraat werk waar we het wel doen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Je kunt je auto gewoon met een hogedrukspuit wassen, hou voldoende afstand en ga niet constant op een plekje spuiten en dan houd je lak het wel.

Maar autowassen op straat is inmiddels in veel gemeenten verboden. Dat heeft alles te maken met modernisering van het riool, dit verbod geld dan ook voornamelijk in plaatsen met veel nieuwbouw. Regenwater is relatief schoner dan huishoudwater en wordt gescheiden opgevangen en anders behandeld dan huishoudwater.
Maar als men de auto gaat wassen op straat, met zo'n gescheiden riolering, komen er reinigingsmiddelen, olieresten, metalen, zouten en andere stoffen dat (infiltratie)riool binnen en het beland rechtstreeks in de bodem/ het grondwater.

Vraag dus even na wat er, qua autowassen, toegestaan is in jouw gemeente, dan weet je zeker dat het mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou als je de spuitkop er niet te dicht bij houd kan het geen kwaad ongeveer 20 cm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALS je er de goede kop op zet niet maar je moet niet met een kleine dikke straal spuiten en dus gewoon met een kop die het water verspreidt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,

Gezien de andere antwoorden kun je concluderen dat de hogedrukspuit niet zo geschikt is. Het maakt ten eerste niet heel goed schoon en ten tweede is het wel degelijk schadelijk voor de lak. In een wasstraat zullen ze daar maling aan hebben, maar als het je eigen auto is....
De reactie van Annigje is ook een goede. Kijk even of je in je gemeente je auto op straat mag wassen.
In beide gevallen is er trouwens een prima alternatief, dat je kunt bekijken op de link hierbij. Ik gebruik al jaren Autolak-Bodyguard en het bevalt me prima. Bovendien is het heel goed voor het milieu, omdat het alleen biologisch afbreekbare bestanddelen bevat. Daarnaast wordt mijn auto supermooi schoon en krast het niet. Een aanrader!