Hoe kan men in de woning de condensvlekken van de vochtvlekken onderscheiden en hoe kan men ze verwijderen?Zijn zeer hardnekkig komen steeds terug.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Een condensvlek zal -na ventilatie- geen sporen achterlaten, tenzij vocht -opgenomen vuil uit de lucht- afzet. Dit lijkt me niet heel waarschijnlijk. Een vocht- / lekkagevlek laat wel vlekken achter, omdat inhoudsstoffen van bovenliggende materialen door het water oplossen in de toplaag van je plafond / muur?
Kringen duiden op lekkage (geel/bruin). Zwart / grijze vlekken op schimmelvorming.
Tegen kringen: lekkage opsporen, oorzaak oplossen, ondergrond isoleren en opnieuw schilderen.
Tegen schimmel: meer of anders ventileren, schimmel wegborstelen of behandelen met een anti-schimmel middel. Eventueel schilderen als er te veel sporen achterblijven.
"Zijn zeer hardnekkig komen steeds terug." Dit duidt mogelijk op schimmel bij een te hoge luchtvochtigheid in combinatie met een temperatuur van 20 á 30 graden (douche, keuken, vooral in de winter?)
Dus: ligt er aan welke van de genoemde problemen zich voordoen !?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ze steeds terug komen op dezelfde plaats dan heb je waarschijnlijk een lek.
Wat je dan moet doen is lek opsporen ,repareren,vlek laten drogen en dan overschilderen met speciaal spul voor vochtvlekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geheel eens met het antwoord van werk.
Wat ook een indicatie is, als je de vlek overschildert met gewone latex en hij wordt (weer) geel, heb je ook een lek, dan moet je inderdaad behandelen en overschilderen met speciale latex
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en het lek maken anders kun je schilderen wat je wilt maar het komt steeds terug
amigo
13 jaar geleden
geheel mee eens, wilde alleen niet je halve antwoord kopieren dus ik dacht, dat lezen ze daar dan maar (met dat behandelen bedoelde ik trouwens dat lek, ik weet er alles van, schoorsteen op zolder, zucht)
Controleer in ieder geval goed of die vlekken nat zijn. In dat geval, het wordt eentonig, moet je natuurlijk eerst het lek dichten. Als er sprake is van vlekken zijn die door schimmels veroorzaakt. Die kun je vervolgens behandelen met een speciale spray maar die bestaat eigenlijk gewoon uit bleekwater, verdunde chloor, verkrijgbaar bij Welkoop/Boerenbond. Daarna kun je het beste een speciale latex voor schimmelplekken gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voldoende luchten is meestal genoeg om te voorkomen dat er vochtplekken ontstaan,heel belangrijk.