Hoevaak de schoorsteen vegen ?

Ik heb een open haard, die op gas werkt.
Nu heb je bij een open haard die je stookt met hout, last van roetdeeltjes, en daarom moet je hem regelmatig schoonvegen.
Bij gas dus totaal niet, er liggen van die sierblokken in, die geen vlam vatten.
Moet ik alsnog mijn schoorsteen vegen, en zo ja, wat is aan te raden, hoevaak per jaar ?

De kap op het dak is geheel afgedekt, zodat er geen vogels in kunnen nestelen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Gewoon ieder jaar eenmaal laten vegen.
Zo ben je altijd gedekt wanneer er brand mocht ontstaan.
En je krijgt een officieel bewijs van de schoorsteenveger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee hoor als je een gaskachel hebt hoef je de schoorsteen niet te vegen

Toegevoegd na 49 minuten:
Bij apparaten die op gas gestookt worden, zoals gaskachels, gasgestookte cv-ketels en (bad)geisers in moderne woningen, is er normaal gesproken geen vervuiling van het rookkanaal

Toegevoegd na 51 minuten:
"Voor hout- of kolengestookte kachels geldt dat ze minstens één keer per jaar geveegd moeten worden. Bij dit soort verwarmingstoestellen ontstaat namelijk afhankelijk van de mate van stoken een zeer brandbare laag (creosaat) aan de wand van het stookkanaal", weet Lex Schruijer van het Nibra, het kennisinstituut voor brandweer.
Wanneer de kachel te veel smoort, kan het rookkanaal makkelijk verstoppen. Er is dan weinig of geen 'trek'. Maar ook door vervuiling van buitenaf, bijvoorbeeld door vogelnesten of bladeren kan de schoorsteen verstopt raken. Schruijer: "En daarin schuilt een dubbel gevaar: kans op koolmonoxidevergiftiging én kans op schoorsteenbrand."

Regelmatig de schoorsteen laten vegen is daarom belangrijk. Bovendien controleert de veger de schoorsteen op scheuren en/of loszittende delen. Maar hoe vaak moet de schoorsteen geveegd worden? Zoals gezegd bij gebruik van hout, kolen of olie en wanneer u de kachel of open haard als sfeerverwarming gebruikt is één keer per jaar vegen voldoende. Echter bij intensief gebruik, wanneer de kachel wordt gebruikt als hoofd- of bijverwarming, is het verstandig om het kanaal twee keer per jaar te laten vegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas ben je bij de meeste verzekeraars totaal niet gedekt als je niet laat vegen. Fikt je huis af door een schoorsteenbrand, pech.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel hoor vuurvlinder
ik heb jaren een gashaard gehad en nooit mijn pijp laten vegen
dit was ook niet nodig is mij verteld door kachelspecialist en verzekeringsmaatschappij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg daarom ook, bij de meeste verzekeringen. Het speelt vooral als de gaskachel op een oude pijp wordt aangesloten, welke dus eerst een normale haard of allesbrander was. Pas als je een nieuwe schonen pijp hebt of dat er altijd alleen een gaskachel op heeft gezeten hoeft het niet. Zo werkt het bij de meeste in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet je dat erbij zetten in je 1e reactie en als je een oude buis hebt en die is geveegd voor dat je de gashaard plaatst dan is het nog niet nodig hem te vegen
een gashaard heeft een schone verbranding en laat geen resten na in de pijp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent zelf anders ook lekker algemeen in je antwoord. En dat laatste klopt dus al helemaal niet. En gashaard is al zeker niet per definitie schoon, en in oude kanalen kan dat zeker ook problemen opleveren. -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat laten die dan voor aanslag achter dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er staat ook nergens dat het een oude pijp is en er kunnen geen vogels in geeft ze aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staat ook nergens dat het een nieuwe pijp is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook vegen bij gaskachels of gasgestookte c.v.-ketels? Bij apparaten die op gas gestookt worden, zoals gaskachels, gasgestookte c.v.-ketels en (bad)geisers in moderne woningen, is er normaal gesproken geen vervuiling van het rookkanaal. Het is wel van belang dat de gasgestookte apparaten regelmatig onderhouden en afgesteld worden. Het is verstandig om jaarlijks, bijvoorbeeld tijdens het onderhoud, ook even naar het rookkanaal te laten kijken. Het is immers niet ondenkbaar dat er in het kaal een verstopping ontstaat, bijvoorbeeld door een vogelnestje. Bij oudere types rookkanalen of schoorstenen is het verstandig om één keer per jaar te laten vegen.
---
Ben ik verzekerd tegen schoorsteenbrand? U bent verzekerd wanneer er geen sprake is van achterstallig onderhoud. Bij de meeste verzekeraars moet u na een schoorsteenbrand via een rekening aan kunnen tonen dat de schoorsteen geveegd was. Sommige verzekeraars eisen dat het schoorsteenveegbedrijf is aangesloten bij de Kamer van Koophandel. Vraag informatie over de polisvoorwaarden bij uw tussenpersoon of verzekeraar. http://www.brandweerleeuwarden.nl
Ook als u op gas stookt is het aan te raden uw rookkanaal 1 maal per jaar te laten vegen. Het kanaal kan verstopt raken waardoor er koolmonoxide kan ontstaan. Daarnaast komen er bij het stoken op gas veel condenswater en zure gassen vrij die het gemetselde schoorsteenkanaal kunnen aantasten. De voegen en de bakstenen worden hierdoor poreus en kunnen een verstopping veroorzaken. Ook is de schoorsteen een favoriet plek voor vogels om in te gaan nestelen.