Wat zegt het vermogen over de zuigkracht bij stofzuigers?

mijn trouwe Philips stofzuiger van ruim 30 jaar oud heeft de geest gegeven. Ik heb een nieuwe gekocht van hetzelfde merk. Nu merk ik dat de zuigkracht toch minder is dan mijn oude stofzuiger, met mijn oude zoog ik het tapijt mee omhoog, met de nieuwe lukt dat niet, ook al staat hij op vol vermogen.

Mijn oude stofzuiger was 800 Watt, mijn nieuwe is 1250 Watt. Je zou toch denken dat die nieuwe minstens evenveel zuigkracht heeft, maar dat is dus niet zo. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Een stofzuiger maakt vanuit de energie uit het stopkontakt drie dingen:
1) Luchtverplaatsing
2) Geluid
3) Warmte

We willen graag luchtverplaatsing hebben. Hoeveel luchtverplaatsing is afhankelijk van het opgenomen vermogen (de Watts) maar ook van het rendement.
Als ie slecht gebouwd is (ontworpen, dus), dan produceert ie veel geluid en veel warmte, maar weinig luchtverplaatsing. Dat noemen we dus het rendement.
Het is afhankelijk hoe het ding bedacht is, Je kunt het beste de tests in de Consumentengids lezen, want in een winkel kun je dat allemaal niet zien.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Boven de 1000 watt zegt het eigenlijk niet zo veel.
Stofzuigers die tegenwoordig 2400 watt hebben, zuigen echt niet beter dan eentje van 1200 watt. Het zijn verkooptrucjes.

Belangrijker bij een stofzuiger is, waar de motor zit. Bij de slede stofzuigers zit de motor direct achter de zak. Door de zuigkracht komt er toch via de zak stofdeeltjes in de motor waardoor de zuigkracht op den duur afneemt.

Een stofzuiger met een motor bovenop is veel beter. Deze hoeft dan helemaal niet veel zuigkracht te hebben om toch goed te kunnen zuigen.

Verder is de zuigmond erg belangrijk. Sommige stofzuigers zuigen niet goed in de hoeken omdat de zuigmond technisch niet goed is gemaakt. Bij goede stofzuigers werkt dat weer veel beter, je hoeft maar in de buurt te komen en hij zuigt alles goed op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag veronderstellen dat een hoger vermogen is gerelateerd aan een hoger energie-verbruik, maar dat is geenszins een wet van Meden en Perzen.
En de fabrikanten maken het helemaal bont door het energie-verbruik aan te prijzen als het vermogen.
Dus: wat de fabrikanten opgeven zegt helemaal niets over de uiteindelijke prestatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwe stofzuigers hebben meer en betere filters, daar gaat een deel van het vermogen aan verloren.

Maar dat zou ook weer niet zoveel moeten zijn.
Vermogen zegt in dit geval alleen iets over het energie verbruik. (zoals andere ook al zeggen)

Het kan ook aan het ontwerp van de zuigmond liggen, want eigenlijk wil je juist niet het tapijt mee omhoog zuigen.

Als je je oude zuigmond nog heb kan je het testen, door deze op de nieuwe te zetten.

M'n laatste optie is dat je favoriete merk een stuk achteruit is gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vermogen van een stofzuiger alleen is niet zaligmakend. Ook de constructie en een degelijke opbouw zijn van belang. Een stofzuiger met een gammele constructie bv zal al gauw lekken gaan vertonen waardoor hij valse lucht gaat aanzuigen. Dan ben je zo 30% zuigkracht kwijt.