wat is op dit moment het beste om te verwarmen?

heb nu een stookolie brander die bijna kapot is en wil die vervangen
ik woon in een rijhuisje met 90 M2 opervlakte en verwarm en was me met het warm water

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Energie
1.5K

Antwoorden (1)

Dat is heel afhankelijk van je situatie en zeer moeilijk in te schatten aan de weinige info die je geeft.
Ik zelf heb een huis uit 1849 had er en biomassa ketel ingezet maar was drama dus de hele boel er weer uit laten slopen. Mijn huis is niet geisoleerd een enkelsteens muurtje en meer niet. Op gas loop ik leeg ook al voor de hoge prijzen.
Ik stook nu kolen door oude kolen kachels en deels electrisch dimplex dtd4 met hub en app ideaal overigens. Werkt gewoon als ene cv maar dan electrisch.

Wat voor huis, de mata van isolatie, grote van de afzonderlijk te stoken ruimtes, aanwezigheid van schoorstenen en omgeving zijn dus belangrijk.

Houtpellet kachels zijn leuk warm en efficient maar dan moet je wel continu thuis zijn om er pellets op te gooien een bak is bij erge kou zo leeg.
Electrisch kan dmv infrarood, convector of airco. Tegenwoordig ontloopt elkaar sat niet veel. Airco is goedkoopst in verbruik maar ook weer duur want je gaat automatisch koelen in de zomer dat kost stroom die je als je geen airco heb niet verbruikt. Dus een convector kost miss €30 meer maar die is in de zomer ook uit.

Kolen zijn zeer goedkoop maar dan heb je een schoorsteen nodig en het liefst meer dan 1. Ik heb er 2 mijn huis is in tweeen gedeeld met de gang in het midden in elke helft staat een kolen kachel en die gaat 1 okt aan en 1 april uit. Brand 24/7 en is altijd behaaglijk minstens 18c. Ik stook 1,5 ton per jaar en dan is boven en beneden warm alle deuren altijd open. Kosten €750 voor en najaar electrisch kosten €30

Biomassa kosten was voor mij €1800 en sleepte me suf aan pellets
Aanschaf was €10.000 incl installatie. Drama! Maar dat lag vooral aan mijn woning. Die is gebouwd voor kolen stook en dat merk.