Hoe komt het dat het Enegielabel lampen hard gezakt lijkt?

Hoe komt het dat de 'zuinige' ledlampen zo'n slecht energielabel hebben. De standaard is E en F er is nauwelijks D te koop en G datvis het andere uiterste maar ook dat zijn gewoon ledlampen. Is dit gekomen door het verdwijnen van halogeen en de gloeilamp zodat nu deze lampen als minder zuinig gewaardeerd wordt en men hoopt op nog zuiniger led? Of was ledverlichting niet zo zuinig als ons is verteld?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Energie
1.7K
LeonardN
2 jaar geleden
Mijn vermoeden is dat de Sencys LED-lampen een stuk minder lumen opbrengen bij hetzelfde vermogen(wattage) als andere spots. https://www.lightexpert.nl/ledvion-dimbare-gu10-led-spot-5w-6500k-345-lumen-f.html Ik kan echter online nergens* het aantal lumen van een Sencyslamp vinden. Staat het op de verpakking?
SimonV
2 jaar geleden
Nee, je moet misschien wat langer zoeken.
Als je bijvoorbeeld Philips LED A-klasse lampen koopt, gebruik je nog steeds zeer zuinige lampen.
jc54
2 jaar geleden
Het energielabel van LED lampen wordt (mede)bepaald door de lichtkleur. Warm licht vraagt meer energie dan helder wit licht.
LeonardN
2 jaar geleden
@jc54 Volgens mij niet.
Kan zo identieke lampen linken met alles hetzelfde behalve de kleur.
Energielabel lijkt af te hangen van Lumen/Watt.
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.lightexpert.nl/ledvion-dimbare-gu10-led-spot-5w-6500k-345-lumen-f.html
Energielabel A+
Dimbaar Ja
Aantal branduren 15.000 uur
Schakelcycli 10.000 cycli
Kelvin waarde 6500K
Lichtkleur Wit licht
Lumen 345 Lumen https://www.lightexpert.nl/ledvion-dimbare-gu10-led-spot-5w-2700k.html
Energielabe A+
Dimbaar Ja
Aantal branduren 15.000 uur
Schakelcycli 10.000 cycli
Kelvin waarde 2700K
Lichtkleur Warm licht
Lumen 345 Lumen (merk dus op dat energie label, vermogen(5w) en aantal lumen gelijk zijn, maar dat lichtkleur afwijkt.... https://www.ledsolutions-holland.nl/lumen-per-watt-led/
Met de lumen per watt led verhouding wordt bedoeld hoe energie efficiënt een lamp is. Om precies te zijn hoeveel licht een led lamp produceert per 1 watt stroom verbruik. De lamp van de vrager zal dus met 5w gok ik een hoop minder lumen uitzenden. (als dat zo is dan is het overigens beter over te stappen naar lumen als indicator voor lichtopbr ten fav. van watt)

Antwoorden (1)

Sinds 2021 is er een nieuw energielabel. Tot 2023 geldt een overgangsregeling en kom je dus beide etiketten nog tegen op producten.

Omdat er steeds zuinigere apparaten (niet alleen lampen) worden gemaakt, kwamen er steeds meer producten met A+, A++, A+++ etc. Er was dus een herijking nodig om weer een vergelijking tussen A, B, C, D etc. te kunnen maken. Daarbij is er voor lichtbronnen ook voor gekozen om een andere berekeningsformule te hanteren om het energielabel te bepalen. Het is dus niet zo dat alle oude energielabels gewoon een paar punten opschoven.

Het energielabel is dan ook geen absolute waarde, maar een manier om te bepalen hoe energiezuinig een product is ten opzichte van andere - vergelijkbare - producten. De komende jaren moet je daarbij dus nog opletten dat je geen 2 producten vergelijkt met een oud en een nieuw energielabel.