Waarom slaat mijn cv ketel in mijn apartement steeds uit door harde wind?

Sinds de storm van de afgelopen dagen slaat me cv ketel steeds uit en staat er een F op mijn thermometer, en heb ik geen warm water. Wanneer ik de ketel reset werkt het weer, maar na wat stevige harde windvlagen slaat het weer af

2 jaar geleden
in: Energie
7.5K
erotisi
2 jaar geleden
Wordt het waakvlam uit geblazen?

Antwoorden (2)

Vrijwel zeker onvoldoende afvoer van rookgassen bij harde wind; waarschijnlijk zit er geen kap meer op je schoorsteen. Laat dit nakijken en zonodig repareren.
2 jaar geleden
Als er teveel wind in je rookgasafvoer waait, kan de rookgas er niet uit. Je ketel registreert dat de rookgassen blijven hangen en gaat door een ingebouwde veiligheid vanzelf uit, om te voorkomen dat alle rookgassen zich ophopen in je woning. Of omdat de rookgassen zich dan gaan vermengen met de zuurstof die nodig is voor een goede verbranding in de ketel.

Als het alleen incidenteel met dit soort storm voorkomt, dan zou ik er niet teveel drukte om maken. In het vervolg even rekening mee houden dat je gaat douchen voordat het hard stormt, of gewoon wachten met douchen tot morgenochtend als het weer rustiger weer is. Dat je ook geen verwarming hebt is lastiger. Gelukkig vriest het momenteel niet. Schaf eventueel een elektrisch kacheltje aan voor dit soort 'noodgevallen' in de toekomst.
2 jaar geleden
tinus1969
2 jaar geleden
Ik zou geen kachel kopen maar de rookafvoer repareren.
popeye
2 jaar geleden
@tinus1969 ik woon 1 hoog in een apartement, boven mij zitten ook nog een paar verdiepingen.
popeye
2 jaar geleden
@Inekez er zijn veel mensen die niet dat probleem hebben dat de ketel uitslaat tijdens harde storm. Inderdaad heb ik verder voor de rest geen problemen met de cv ketel, behalve tijdens harde storm
tinus1969
2 jaar geleden
@popeye als je een eigen rookafvoer hebt, maakt het niet uit dat er anderen boven je zitten. Is het huur of koop? Koop = naar de vve/beheerder; huur = bij verhuurder melden.
Inekez1
2 jaar geleden
Het ligt er net aan hoe de wind staat en hoe de afvoer is gesitueerd op het dak. Als de wind gewoon onder het schoorsteenkapje door blaast is er niets aan de hand. Slaat de wind terug (tegen een gevel of schuin dak of andere schoorstenen) dan slaat de wind in de afvoer. Ik heb hetzelfde bij mijn geiser, die sllaat ook altijd af bij harde wind uit westzuidwest. De installateur heeft er al naar gekeken, zowel met de geiser als de afvoer is niks mis. Een hogere afvoerpijp zou waarschijnlijk helpen, maar is op mijn rieten dak geen (mooie / handiger) optie. Bij mij gaat het alleen om warm water, harde wind wordt over het algemeen voorspeld, dus ik kan redelijk plannen wanneer ik wel en niet (warm) kan douchen.
Inekez1
2 jaar geleden
@popeye, je kunt het probleem natuurlijk melden bij de vve of verhuurder. Maar als het alleen bij zeer harde wind is en de cv het verder altijd gewoon goed doet, denk ik niet dat er iets aan veranderd kan / gaat worden. Dit was een vrij uitzonderlijke storm. Slaat de cv echt bij elk zuchtje wind al af, dan moet er natuurlijk wel degelijk iets veranderd worden. Informeer ook eens bij je buren of die hetzelfde probleem hebben/hadden, dan kun je wellicht gezamenlijk een brief schrijven naar de vve of verhuurder.