Blijven de meters bij blokverwarming doortikken bij een thermostaatkraan?

Ik woon in een appartement met normale radiatorknoppen op de radiator met ista doprimo meters. Ik moet dus steeds de radiatoren aan draaien als het te koel is en weer uit draaien als het warm is. Dit is natuurlijk niet optimaal.

Volgens de website van ista beginnen de meters te meten vanaf het moment dat het temperatuurverschil tussen de radiator en de woonkamer groter is dan 4 graden en de temperatuur van de radiator minimaal 23 graden is.

Ik wil graag investeren in radiatorthermostaatknoppen waarop de temperatuur in te stellen

Als de thermostaatknop de radiator uit zet en bijvoorbeeld een kwartier later weer aan zet omdat het beneden de gewenste temperatuur is in huis, Blijven de meters van ista dan doortikken vanwege het temperatuurverschil van 4 graden? In de tussentijd blijft de radiator namelijk warm. En is het dan wel slim om zo’n soort systeem aan te schaffen als de meters toch al door blijven tikken?

2 jaar geleden
in: Energie
5K

Antwoorden (1)

Ja de meters blijven doortikken zolang als het water in de radiator 4 graden warmer is dan 27 graden.

De meters weten niet, of het water in de radiator doorstroomt omdat de thermostaat open staat, of dat het water niet doorstroomt omdat de ingestelde temperatuur alreeds is bereikt.

Het is ook logisch dat de meters doortikken omdat de warme die zich in nog in de radiator bevindt, in de kamer terecht komt en die nog een beetje opwarmt.

Dit doortikken gebeurt nu natuurlijk ook, nadat jij de radiatorkraan met de hand heb dichtgedraaid. Wat dit doortikken betreft, is er geen verschil tussen gewone radiatorkranen en thermostaatkranen.
Met het geld wat je uitgeeft aan deze kranen en de montage, behaal je op dit gebeid geen bezuiniging.

Daar waar bijna altijd mensen zijn, dus in de woonkamer en keuken stel je de kraan in op de gewenste temperatuur en daar heb je verder geen omkijken meer naar.
Zij verhogen het comfort.
Of thermostaatkranen op slaapkamers nodig zijn moet je zelf beoordelen.
Dat is een afweging tussen kosten en comfort.