Betalen mensen met een variabel tarief nu al meer voor het gas?

Het lijkt of iedereen met een variabele energieprijs nu al meer voor het gas betaalt (en daarom soms al minder stookt), terwijl dat per 1 januari pas mogelijk is. Of vergis ik me?

Elk jaar gelden er vanaf 1 januari en 1 juli nieuwe variabele energieprijzen. De prijs van energie wordt beïnvloed door factoren zoals de olieprijs, netbeheerderskosten en overheidsheffingen (De energiebelasting op gas stijgt in 2022 (4,21%), maar de belasting op elektriciteit daalt (2,57%)).
De energieleveranciers bepalen aan de hand daarvan hun variabele energietarieven. Deze tarieven mogen ze elk half jaar opnieuw vaststellen.

Als Rusland en Noorwegen meer gas gaan leveren, door een nieuwe coronacrisis het gas weer 20% goedkoper wordt en er tegen die tijd volgens weermodellen een zachte winter voorspeld wordt, zou het theoretisch kunnen dat de gasprijs in januari weer richting het niveau van 1 juli gaat.

Betekent dit dat de variabele prijs in januari misschien nauwelijks gaat stijgen en we ons nu misschien onnodig druk maken?
Voor de inkoopprijs van het gas wordt gekeken naar de TTF Future Gas. Deze kun je hier volgen:
https://www.barchart.com/futures/quotes/TGV21
Het tarief van een m3 gas is in 2021 gemiddeld 79 cent. Daarvan is 27 cent voor het gas zelf (de marktprijs) en 52 cent voor de energiebelasting en ODE.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/inzicht-in-je-energierekening/energierekening/

2 jaar geleden
in: Energie
3.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Gasprijs stijgt elektra prijs stijgt los van de belastingen.
SentWierda
2 jaar geleden
Terugkijkend op een verhitte discussie in oktober 2021, constateer ik dat mijn energiekosten (gas/elektriciteit) in 2022 in vergelijking met 2021 fors zijn gedaald.

Het beste antwoord

De meeste mensen met een variabel gastarief betalen een tariefswijziging per 1 januari en per 1 juli. Een tariefswijziging per 1 januari a.s. wordt waarschijnlijk omstreeks 1 november bekendgemaakt door de gasbedrijven.
Een tussentijdse verhoging van het variabele tarief is mogelijk (= is toegestaan) en in de praktijk gebeurt dat -incidenteel- nu ook. Dus nee, de meeste mensen met een variabel tarief betalen niet nu al meer; sommigen hebben wel bericht gehad van een tussentijdse verhoging.
De gasprijzen zijn niet sinds enkele weken aan het stijgen maar al sinds begin dit jaar en afgelopen weken in een duizelingwekkend tempo: de gasprijs is zelfs 10 keer meer dan vorig jaar.
Overigens zijn ook de elektriciteitsprijzen de afgelopen tijd enorm gestegen, tot 8 keer meer dan vorig jaar.
Wat de huidige situatie extra bijzonder (=financieel problematisch) maakt is dat er op dit moment voor de komende winter een gasbuffer in Nederland beschikbaar is die veel lager is dan gebruikelijk. Problemen met gaslevering uit het buitenland leiden al snel tot schaarste. Een van de maatregelen die de overheid dan kan nemen is de burgers op gasrantsoen stellen, bijv. het dringende verzoek eenpansmaaltijden te bereiden.
Bron: AD, 9 oktober 2021.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Bedankt! Zoekende op jouw AD-artikel, vond ik een vergelijkbaar antwoord:
Consumenten met een variabel tarief in hun contract, de zogenoemde slapers (omdat ze niet overstappen), krijgen waarschijnlijk pas vanaf 1 januari een prijsverhoging voor de kiezen. Al waarschuwen Gaslicht.com, Independer en de Consumentenbond dat er mogelijk eerder al verhogingen worden doorgevoerd. In het contract van Essent staat bijvoorbeeld dat tarieven gedurende de looptijd door marktontwikkelingen kunnen worden aangepast. Voorwaarde is wel dat een verhoging ‘tijdig’ wordt aangegeven. Essent laat weten dat de tarieven voorlopig alleen worden verhoogd voor nieuwe klanten. ,,Voor 95 procent van alle klanten verandert hun tarief niet per 1 oktober”, zegt een woordvoerder. Dus veel mensen hoeven nu nog niet extra te bezuinigen op stoken. https://www.ad.nl/dossier-mijn-gids/ongekende-prijsverhogingen-energie-vanaf-1-oktober-is-nieuw-contract-honderden-euro-s-duurder~a461aa54/
ronron1212
2 jaar geleden
SentWierda gas kost nu ongeveer 1 euro per kub. Een gemiddeld gezin gebruikt ongeveer 1500 kub per jaar dus 10x de prijs is dus 1500 euro maal 10 is 15000 euro. Ik weet het niet maar of je hebt het artikel verkeerd gelezen of begrepen. Je antwoord is dus niet correct 10x zoveel en 8 keer zoveel onzin.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Alhoewel het niet zo handig opgeschreven is (m.i.) klopt het wel. De prijzen zijn enorm gestegen, ca 8x zo veel als een jaar geleden. Zie ook https://nos.nl/collectie/13880/artikel/2400511-opnieuw-sterke-stijging-gasprijs-nu-al-acht-keer-zo-hoog-als-een-jaar-geleden
Het gaat hier echter wel om inkoopprijzen en niet om de consumentenprijzen. Die zijn inderdaad minder gestegen, maar kunnen nog behoorlijk exploderen.
Kortom, het is zeker geen onzin maar gewoon (helaas) de keiharde waarheid.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis op het nieuws gisteren avond elektra 2 keer duurder.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Mijn link ging over de inkoopprijzen van gas. Zoals ik al zei, de verkoopprijzen (consumentenprijzen). Daarvan zei ik ook al dat ze minder waren gestegen, maar dat het nog steeds wel behoorlijk op kan lopen. Kennelijk dus al 2x zo duur. Het blijft dus de keiharde waarheid. Helaas maar waar.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis dat is dus nog lang geen 8x en 10 keer van het gas dat nadert nu ook de 2 x.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Kijk naar mijn link hierboven. Berichtgeving van de NOS. Daar staat het gewoon, prijs is 8x zo hoog als vorig jaar. Uitleg over achtergrond, nuance e.d. zijn gegeven. Bronvermelding is gewoon gedaan dus verifieerbaar. De waarheid hierin valt tegen en is zeker niet iets waar ik zelf ook op zit te hopen (ik schrok er ook van), maar niettemin is dit de huidige situatie. Ontkennen heeft geen zin.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis https://www.ad.nl/geld/forse-prijsstijgingen-energie-voor-huishoudens-lopen-nog-iets-verder-op~aeb9222d/
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Je verwijst naar een artikel van 22 september. Het artikel waar ik naar verwijs is van 05 oktober.
Daarbij, nogmaals, verwijst het artikel van de NOS naar de inkoopprijzen. Jij verwijst naar de verkoopprijzen (de consumentenprijzen). Ook daar ben ik al op ingegaan...
Dus wat is nu precies je punt?
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Je schrijft dat je tot nu toe ongeveer 1 euro per kuub gas betaalt.
Dan zijn er twee mogelijkheden:
je hebt nog nooit op het jaaroverzicht van het gasverbruik gekeken; of
je bent in zee gegaan met energiecowboys.
Nederlanders betalen over het algemeen tussen 15 en 40 cent per kuub.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda je moet zelf even alles optellen los van de prijs komt nog belasting en leveringskosten
ronron1212
2 jaar geleden
@SenyWierdaIn augustus 2021 was de gemiddelde gasprijs 42,15 eurocent per m3 gas. Dit was in september al gestegen naar 1,05 euro per m3 gas. Dit is exclusief energiebelasting en ODE. In oktober zet deze enorme stijging voort en kunnen wij je aanraden om heel even te wachten met overstappen, tenzij je nog steeds voordeliger uit bent of als je een nieuw contract moet afsluiten.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ik let juist maandelijks heel goed op mijn gebruik en ik zit bij een van de grote leveranciers. Ik let ook er op de prijs ontwikkelingen. Dat is dus nog niet de prijs die ik nu moet betalen maar wel ga betalen als het contract afloopt. Daar gaat het om. De gas prijzen zijn gestegen en behoorlijk wat de prijs die jij noemt is zonder andere kosten BTW en andere kosten.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda Kijk hier eens naar en kijk even naar wat jij zegt 15 tot 40 cent de kub. En wat is er nu waar aan jouw antwoord 8 x en 10 keer hoger?
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda vergat de link https://www.unitedconsumers.com/energie/energieprijzen/index.jsp
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Je haalt (weer) 2 dingen door elkaar. De 8x stijging is inkoopprijs en niet de prijs die jij afrekent. Door elke keer te zeggen dat de consumentenprijs niet 8x hoger is geworden, zeg je in feite elke keer dat je het niet snapt. Je vraagt wederom om bewijs van de 8x stijging van de prijs. Die is al gegeven en daar ben je ook al meerdere keren op gewezen.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis lees eens goed gas kost niet 15 tot 40 cent de kub het gaat hier om de consumenten prijs. Wat de inkoopprijs is heeft toch niets te maken met de verhoging die de consument moet betalen. Die prijzen worden waarschijnlijk verdubbeld daar hebben we wat mee te maken dat veroorzaakt problemen bij heel veel mensen.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis dit is de vraag en niet wat betaald de levrancier
Betalen mensen met een variabel tarief nu al meer voor het gas?
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Ik stel de vraag nog maar eens. Wat staat op het jaaroverzicht voor een kuub gas? Oftewel: de leveringskosten per kuub gas.
(En dan gaat het niet om alle andere bedragen, zoals de jaarlijkse maandelijkse leveringskosten, de jaarlijkse netbeheerkosten, de belastingen en toeslagen. Al deze bedragen hebben niets te maken met de kuub kosten van het gas.)
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dus die andere kosten hoef je dus niet te betalen over dat gas?
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dus de jaarafrekening is voor jouw alleen de prijs van het gas en de elektra de rest streep jij weg en je verlaagd je termijn bedrag gewoon. Ik betaal gelukkig slechts 65 euro per maand. Dus wat het ook duurder wordt ach.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Zoals ook SimonV en Thecis steeds proberen duidelijk te maken: de gasprijsdiscussie gaat over de prijs per kuub gas. De stijging van de prijs per kuub gas gaat iedereen in de portemonnee merken.
Alle andere kosten hoeven niet per se te stijgen of kunnen zelfs fors dalen, zoals de belastingen - daar gaat de Tweede Kamer over beslissen.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Ik heb niet gesproken over een aantal cent per liter. Probeer me daar dan ook niet in te verbeteren.
En de inkoopprijs van gas heeft wel degelijk te maken met wat de consument uiteindelijk gaat betalen. En de nuance daar in is al meerdere keren gegeven.
Waarom dit wel degelijk relevant is, is omdat dat aan te tonen is met nieuwsberichten. Die getallen zijn herleidbaar en geven wel degelijk inzicht in wat er gaat gebeuren.
Ik snap dat je hierin een andere mening hebt en dat is ook prima. Maar er werd aangegeven dat de 8x stijging onzin was. Er is aangetoond dat het niet zo was.
Mocht er een (ander) antwoord beter geschreven kunnen worden, staat het mensen hier vrij dat te doen.
Thecis
2 jaar geleden
En het klopt dat het hier gaat over de gasprijzen. De extra belastingen daarover zijn daar evenredig aan, maar zouden inderdaad door het kabinet verlaagd kunnen worden als tegemoetkoming. Dat is namelijk de gemakkelijkste manier.
Ik vind het daadwerkelijk heel prettig dat uw gasrekening in totaal laag is. Ook wel bewonderswaardig met zo'n groot huis (> 200 m2 als ik me niet vergis?). Dat lukt mij in de zomer wel, in de winter niet. De gasprijs (wat ik betaal per m3) blijft echter wel gelijk (vast contract) en biedt dus een goede vergelijking.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis goed geïsoleerd en alle andere mogelijkheden benut. Ik betwist niet dat de prijzen stijgen maar voor de consument niet 10 keer en 8 keer de prijs zoals beweerd wordt door SentWierda. Ik heb genoeg links vermeld om de werkelijke consumenten prijs van nu aan te geven. Deze prijzen gaan geleden voor mensen die hun contract verlengen of in sommige gevallen al eerder.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. De prijs per kuub gas is, zeg maar, 21 cent,. De kans bestaat dat dit bedrag 5 tot 10 maal zoveel wordt: Dus (veel) meer dan 1 euro.
Maar je betaalt nu uiteindelijk niet 21 cent, maar 77 cent. Want ook nog eens 56 cent belasting (43 cent energiebelasting en 13 cent btw). Die 56 cent belasting wordt niet 5 tot 10 maal zoveel. De Tweede Kamer beslist hoeveel dit gaat worden en dan kan het alle kanten opgaan: naar boven, gelijk of naar beneden.
Bron: https://goedkopeenergieengas.nl/energie/gas
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWieda je link is van januari de prijzen zijn in september al weer heel anders en ze verschillen ook zo met de eerder gegeven prijzen van jouw.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Als mijn link van januari 2021 zou zijn, hoe kan het dan dat de link begint met een extreme prijsstijging in oktober 2021?
ronron1212
2 jaar geleden
@SendWierda kijk eens bij je eigen provider en login en zie de prijzen Verder veel succes
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Er is niet beweerd dat de consumentenprijzen 8x gestegen waren. Er is gezegd dat de gasprijs gestegen is met een factor. Ik denk dat dit nu een keer of 5 gezegd is.
Al vrij snel heb ik dat duidelijk gemaakt. Zoals ik al zei, meerdere keren.
Het lijkt me dat het duidelijk is. Mocht je nog vragen hebben, horen we het wel.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis lees eens goed maar dan ook alles en verder zoek het uit ik vindt het prima zo je merkt het wel als je nieuwe contract ingaat.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Hartelijk dank voor de constructieve bijdragen. Het is zeer gewaardeerd.

Andere antwoorden (1)

De meesten met variabel tarief betalen nog gewoon hetzelfde maandelijkse termijnbedrag als de afgelopen maanden. (Ik heb zelf ook variabel, bij Vattenfal).
Er zijn wel een paar kleinere energiebedrijfjes waarbij de klanten al een hoger tarief moeten betalen.
De meesten krijgen in Januari de jaarafrekening en dan zal er ongetwijfeld flink bijbetaald moeten worden omdat er 3 maanden peperduur gas is verstookt. Het nieuwe termijnbedrag hangt dan weer af van de gasprijs in Januari.
Dus het loont de moeite om nu flink te besparen op je gasverbruik.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Ondanks variabel tarief betalen we nu al het peperdure gas? Ik lees overal dat dit tarief niet zomaar kan veranderen. Slechts twee keer per jaar. De energieprijs kan in januari pas omhoog. Zo te zien denk jij dus wat ik overal lees. Dat is nogal verwarrend.
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wat-betaal-ik-voor-mijn-energie/vaste-variabele-leveringskosten
grasmaaier
2 jaar geleden
Nu raak ik ook ineens in de war. Op die link van jou is er blijkbaar een verschil tussen een variabel tarief die 2x per jaar kan veranderen en een dynamisch variabel tarief die per dag kan veranderen.
Ik weet niet welk variabel tarief ik zelf heb maar ik ging uit van het dynamisch variabele tarief.
ronron1212
2 jaar geleden
@grasmaaier ik krijg hem in oktober andere krijgen hem in andere maanden dus echt niet de meeste krijgen de jaarafrekening in januari Dat is gespreid over het hele jaar.
grasmaaier
2 jaar geleden
@ronron1212: Ja, ik weet dat niet iedereen de jaarafrekening in Januari krijgt. Ik krijg em zelf in April. Maar volgens mij zijn het toch de meesten die em in Januari krijgen.