Zijn 10 zonnepanelen voldoende voor een airco van 7 kW?

Afgelopen jaar hebben wij 10 zonnepanelen laten plaatsen, dit jaar willen we een airco laten installeren. Er zijn intussen al 2 leveranciers langsgekomen die beiden een toestel van 7kw aanraden. Onze woonruimte, keuken is een open ruimte naar boven (open mezzanine met groot raam naar het zuiden). Wij vragen ons af wat de verbruikskost zou zijn en of de 10 zonnepanelen die liggen voldoende zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Energie
1.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Als er zon is ander geen energie.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Als er geen zon is, is het donker. Dan klopt dat er geen energie is.
Als het bewolkt is, is er aanzienlijk minder energie opbrengst, maar de opbrengst is dan niet 0.
TurfGraver
3 jaar geleden
Type panelen, ligging...?
Wat is vebruik airco op jaarbasis?
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis ik heb zonnen panelen met bewolkt weer is de opbrengst erg laag kan ik je verzekeren. Als het regent en al die andere omstandigheden ook. Misschien kan je je beter eens gewoon op antwoorden richten en mijn eens met rust laten.
paulus811
3 jaar geleden
Zo werken zonnepanelen niet. De levering van door zonnepanelen opgewekte stroom is apart van het gebruik door apparaten in huis. Je levert aan het electriciteitsnet en ontrekt de stroom die nodig is. Ik snap de vraag niet, tenzij je bedoelt dat je de airco kostenneutraal wilt hebben. De verbruikskosten hangen natuurlijk helemaal af van hoe vaak je de airco aan zet en op welke temperatuur, daar is zonder die info geen zinnig woord over te zeggen behalve dat op vol vermogen deze dus 7kw x ongeveer 30 cent zal kosten, dus 2,10 per uur. Hou er naast de aanschaf van de airco rekening mee dat deze met dit vermogen op een aparte groep moet. Die aanpassing doet de leverancier van de airco meestal niet.
Utrecht
3 jaar geleden
Of dit voldoende is hangt helemaal af van verbruik en opbrengst. Die berekeningen kan je zelf gedeeltelijk maken.
10 zonnepanelen in een redelijk goede ligging zullen zo'n 3000kWh/jaar opleveren. Daar kan de airco elke dag 1 uur en 10 minuten op vol vermogen van draaien....
Je hebt al 10 zonnepanelen dus je weet (of kan extrapoleren) wat ze bij jouw opbrengen in kwH per jaar. Daar tegenover staat dan een 7kW airco; hoeveel uren per dag en dagen per jaar laat je deze draaien? Wat verbruikt deze (ingeschat) per jaar in kWh. Mijn 12 panelen leveren op het beste moment op een ideale dag 4000W. Als dan een airco van 7kW dan ook vol staat te draaien, trek je alsnog 3kW van het net. Verwarmd de airco oo? Dan is de situatie in de winter nog meer ongunstig: bijna geen opbrengst van de panelen maar wel vol vermogen nodig om het huis warm te blazen.
Het is dus maar net hoe lang de airco draait en op welk exact vermogen; wat is het verwachte verbruik in kWh per jaar.
ronron1212
3 jaar geleden
@Paulus811 de opgewekte stroom van zonnepanelen wordt gebruikt in het huishouden als dat nodig is. Als er meer wordt opgewekt wordt het meerdere terug geleverd.
https://www.essent.nl/content/particulier/energie-besparen/zonnepanelen/hoe-werken-zonnepanelen.html#
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Hartelijk dank voor het bevestigen. Misschien kan je een minuut langer de tijd nemen om soms het antwoord of reactie iets te nuanceren. Dat scheelt voor alle partijen.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis misschien moet jij er eens vanuit gaan dat mensen meer weten dan jij denkt.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
De aanname dat ik er kennelijk vanuit ga dat anderen minder weten dan ik, is dus een verkeerde aanname vanuit jouw kant. Daar ga ik namelijk helemaal niet van uit. Wat ik wel zie, is door de beknoptheid van jouw reacties en ook vaak antwoorden, is dat het onduidelijk wordt. En vaak zo kort door de bocht dat het tegen onjuist aan zit. Door de reacties die volgen, weet ik allang dat er meer in zit. Maar voor de vraagstellers, die vaak minder lang hier op de site aanwezig zijn, is dat niet duidelijk. De meeste mensen hebben gewoon veel meer aan een iets meer inhoud. Daarbij vroeg ik me ook af wat de toegevoegde waarde in dit verhaal was. Als er geen zon is hoeft de airco o.h.a. ook niet aan. Dus kost het ook geen energie.
Utrecht
3 jaar geleden
"Als er geen zon is hoeft de airco o.h.a. ook niet aan. Dus kost het ook geen energie."
Ik denk dat er toch velen de airco ook in hete zomernacht laten draaien. Mijn inschatting is dat in de zomer zal de airco meer uren maken dan dat de zon schijnt.
ronron1212
3 jaar geleden
@Thecis airco kent vele gebruiken en tijden van gebruik ook in de nacht kunnen die gebruikt worden. Wat de vraag beantwoording kijk eens naar je eigen antwoorden.
Thecis
3 jaar geleden
@Utrecht
Daar heb je helemaal gelijk in. In de warme zomermaanden zal een airco aanzienlijk meer draaien. In de winter daarentegen zal een airco weinig tot niet gebruikt worden, ook als de zon schijnt (en ja, opbrengst is dan ook aanzienlijk minder vanuit zonnepanelen).
Om dit vraagstuk goed te tackelen moet je kijken wat de betreffende panelen op jaarbasis opbrengen (of een goede schatting kunnen maken per jaargetijde) en bekijken hoeveel "overcapaciteit" er nu is. Dan bekijken hoe vaak je de airco zou willen laten draaien en kijken of dat in die jaarlijkse overcapaciteit past.
Maar ik had niet het idee dat we nu heel erg in de nuance doken met hoe dit begonnen was....
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
Ik geef helemaal niet aan perfect te zijn. Maar dat was ook niet het punt hier. Het punt was dat de reactie nogal beknopt was waardoor het een open deur opmerking was en daardoor m.i. weinig tot niets toevoegde. Ik heb een behoorlijke nuance in mijn reactie toe gevoegd. Nagenoeg op hetzelfde moment gepost. Daar ga je nog niet op in. In plaats daarvan probeer je de bliksemafleider tactiek en ik vind dat persoonlijk heel jammer. Als je het niet eens bent met mijn manier van antwoorden, kan je dat bij die antwoorden ook aangeven. Ik zie je daar echter zelden tot niet.

Antwoorden (1)

Voor het gemak neem ik aan dat het vermogen per zonnepaneel 300WP is.
Als de zon er vol op schijnt heeft dat dus een vermogen van 10x300=3KW
Nu is het natuurlijk zo dat de zoninstraling niet altijd optimaal is en dat je dan ook wat stroom van het net moet afnemen.
Merk op dat airco's altijd het vermogen geven in KOELVERMOGEN, dwz in jouw geval zal het opgenomen vermogen slechts 2,34KW zijn (als je de folder van Daikin 7KW ziet).
Al met al zijn die 10 panelen dus meer dan voldoende voor de opwekking van je airco-stroom.
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
Dan ga je ervan uit dat de airco alleen aangezet wordt als de zon (goed) schijnt.