Kost het mij meer om mijn slaapkamer boven te verwarmen?

ik heb in de living een thermostaat hangen die weet hoe warm het is en als het minder dan 20°c is slaat de verwarming aan mijn vraag is als ik boven de verwarming opendraai kost mij dat extra en is dat veel

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Energie
1.4K
Utrecht
3 jaar geleden
Uiteraard kost dat meer. Elke warme radiator kost geld.
Hoeveel is afhankelijk van hoe ver je de verwarming boven opendraait, hoe groot de kamer boven is en hoe goed geïsoleerd. Dus als de ruimte boven even groot is en evengoed geïsoleerd en ook tot 20°C wordt opgestookt, kan je een dubbel gasverbruik verwachten.
ronron1212
3 jaar geleden
@Utrecht de thermostaat staat beneden en die bepaald de warmte.
Utrecht
3 jaar geleden
@ronron1212. Dank, ik had de vraag ook gelezen.
Als je de verwarming boven opendraait, wordt ook hier de radiator warm zodra de ketel aanslaat (aangestuurd door de thermostaat in de woonkamer). Zodra het in de woonkamer 20°C is, slaat de ketel af en stopt ook de warmtetoevoer naar de bovenverdieping (tenzij daar een thermostaatknop op zit die al eerder de warmtetoevoer afkneep).
Dus veel variabelen en onduidelijkheden, maar als de kraan boven openstaat, warmt de radiator hier ook op en dat kost energie (dus gasverbruik dus geld).
ronron1212
3 jaar geleden
@Utrecht als de cv aangaat verwarmt hij al het water dat er door de leiding komt een beetje meer door een radiator boven dat zal niet veel uitmaken in de kosten.
MasterSword
3 jaar geleden
op de slaapkamer ga je onder de dekens

Antwoorden (1)

Ja, het kost wat meer omdat je meer water moet verwarmen. Als je niet in een ijskoud bed wilt stappen is het misschien handig om de radiator 1 uur voor het naar bed gaan open te zetten. Het kost je altijd wat extra.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@AKY dan moet de temperatuur beneden wel onder de 20 graden zijn een uurtje voor je naar bed gaat