De HR-ketel maakt een ploffend geluid bij het allereerste aanslaan in de ochtend. Waarom?

İs dit gevaarlijk?
Betreft een AWB thermomaster 3hr (14 jaar).

3 jaar geleden
in: Energie
2.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Is de ketel wel in onderhoud?
SnakeEye
3 jaar geleden
Ketel is vanaf dag 1 altijd in onderhoud geweest. Monteurs komen 1x in de anderhalf jaar. Bij de laatste onderhoudsbeurt (6 mnd geleden) speelde dit niet.
ronron1212
3 jaar geleden
Als je een onderhoudscontract hebt zo ik even bellen.
marjolein55
3 jaar geleden
Als u een onderhoud contract heeft zou u contact op kunnen nemen met de gene waarbij u de ketel heeft die kunnen u vast wel verder helpen.

Antwoorden (1)

Het zou er op kunnen duiden dat lucht-gas verhouding niet goed is, Is de ketel regelmatig (minstens 1x per jaar) onderhouden, en is dat door een erkende installateur gedaan?
Er kan ergens een lekkage zitten (pakking of afdichtring) of een vervuilde brander.
Kortom, wel iets om eens goed naar te laten kijken. Onvolledige of vuile verbranding kan leiden tot giftige kolendamp (CO), en dan wordt het gevaarlijk.