Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verbruikt een cv nog steeds als alle radiatoren zijn dichtgedraaid?

Ik woon op kamers met 3 personen met een cv. Ik vroeg me af wat het verschil is in energieverbruik tussen bijvoorbeeld 's nachts de thermostaat uit of dat iedereen zelf z'n radiator (zonder ingebouwde thermostaat) dicht draait.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Energie
4.9K
TurfGraver
3 jaar geleden
Radiator dichtdraaien zonder de thermostaat lager te zetten zal resulteren in dat de CV gaat proberen de kamer op temperatuur te brengen maar dit niet gaat lukken.
Thermostaat lager zetten is energie zuiniger.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je de thermostaat laag zet gaat de CV-ketel helemaal uit.
En verbruikt dus geen gas, behalve misschien een heel klein beetje voor de waakvlam.
Als je alle radiatoren dichtdraait, en de thermostaat blijft om warmte vragen, dan gaat de ketel naar de hoogst mogelijke temperatuur, en telkens als hij een beetje is afgekoeld gaat de brander weer even aan. Dat kost dus - volstrekt nutteloze - energie.
Bovendien is het slecht voor de pomp van de CV-ketel, want die staat continu te draaien, terwijl hij geen water kan verplaatsen. Daar slijt hij hard van, en ook kost dat elektriciteit.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zou je ook een inschatting kunnen geven hoeveel dit per jaar scheelt?
teusvh
3 jaar geleden
Hoeveel dat kost per jaar is lastig precies te zeggen, want dat hangt veel af van het soort ketel en zo. En als er ergens een radiatorkraan niet helemaal afsluit kost dat ook energie, die op dat moment helemaal niet gevraagd werd. Kan dus zomaar meer zijn dan 100 Euro per jaar.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding