Kan je een radiator ook 90 graden draaien?

Ik heb lang smalle radiatoren hangen. 2m x 50cm. als CV. Ik wil mijn kamer herindelen en zou deze radiator 90° willen draaien, dat deze vertikaal komt te hangen ipv horizontaal.
Is dit mogelijk en vooral werkt dit dan nog wel?
Foto hoe de radiator eruit ziet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Energie
4.7K

Antwoorden (4)

Als je de radiator een kwartslag draait, dan komen de lamellen horizontaal te liggen en heb je geen goede circulatie meer. Dan zullen de eerste, misschien tien lamellen warm worden, en de rest blijft koud
3 jaar geleden
JA, in principe kan het wel, maar het is wel inefficiënt voor wat betreft de warmte afgifte. Je moet er rekening mee houden, dat het warme water naar boven stijgt en het koude water door de andere buis de radiator verlaat. Je moet hem dus (uitgaande van de foto) rechtsom draaien (met de klok mee) en de thermostaatknop aansluiten op de warme leiding. De thermostaatknop reageert op de temperatuur bij de vloer.
Zou je de radiator linksom draaien dan zal het warme water meteen via de bovenste lamellen naar de "uitlaat" gaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, dat is geen goed idee. De warmteafgifte is gebaseerd op de stroomsnelheid en route van het water door de radiator. Binnenin de radiator zitten vaak schotjes met kleinere openingen om het water te sturen en goed door de hele radiator te verdelen. Als je het geheel gaat kantelen, ongeacht of dat linksom of rechtsom gebeurt, verstoor je de hele route van het warme water. Je hebt dan ofwel een radiator van 50 cm breed die alleen onderaan een beetje warm wordt, of een radiator die alleen bovenaan een beetje heet wordt. Aan warmte vlak onder je plafond heb je niks, dat levert geheid koude voeten op! Warmte alleen op 50 cm ipv 200 cm onderaan is veel minder dan je had! Los daarvan was er waarschijnlijk nagedacht over de plaats van de radiatoren ivm tocht of koude plekken in huis. Het is verstandig om een vakman te laten bereken hoeveel radiatoren je daadwerkelijk nodig hebt als je ze op een andere plek gaat hangen.

Op termijn is het sowieso goedkoper om andere radiatoren te kopen die zijn ontworpen voor verticale montage. Die zullen efficiënter verwarmen waardoor je minder gas verbruikt. De aanschafkosten van je nieuwe radiator heb je dan snel terugverdiend. Kijk ook eens naar tweedehands radiatoren. Steeds meer mensen stappen over op vloerverwarming en zijn blij als iemand hun 'oude' radiatoren (soms bijna nieuwe designdingen) komt ophalen.
3 jaar geleden
Kan niet daar zijn apparte radiatoren voor is ons verteld