Komt er vanaf een transformatorhuisje altijd schone stroom, ontdaan van harmonische vervuiling?

Tegenover mij is er een gemetseld transformatorhuisje waarop een hele buurt stroom terug kan leveren en stroom kan ontvangen.
Naar mijn woning en 2 buren loopt een grondkabelstring alleen voor deze 3 woningen.
Ons huis als eerste aftakking heeft erg veel vervuiling op de stroom. De laatste van de 3 woningen zit 50 meter van ons vandaan en meet slechts 1/3 vervuiling van de bijna 1800 mV bij mij.
Dit is merkbaar aan het geluid van de audio installatie die overdag slechter klinkt dan s'nachts.
Gemeten met een oled line emi meter, meet ik bij mij overdag 1750 mV. Twee huizen verder meet ik 600 mV.
Tijdens het testen met een netfilter ging bij laatstgenoemde de vervuiling er praktisch geheel uit.
In mijn geval met de vele malen hogere vervuiling bleef er varierend tussen de 4 a 520 mV over na filtering.
Levert een transformatorhuis alle binnenkomende vervuiling weer gewoon uit, of wordt deze spanning opnieuw opgebouwd en gereingd alvorens weer naar buiten te vertrekken als aanlevering?

3 jaar geleden
in: Energie
1.8K
TurfGraver
3 jaar geleden
Vervuiling zal nagenoeg altijd komen van onregelmatig belasting of aangesloten apparatuur.
Truder
3 jaar geleden
@turfgraver
Ik begrijp dat in mijn huis en andere woningen voor mij vervuiling ontstaat door o.a. de div. apparaten led lampen in de huizen. Ik bedoel dus specifiek of de stroom die het transformatorhuis verlaat op dat moment schoon is.

Antwoorden (1)

Hangt ervan af of er een harmonisch filter is geïnstalleerd. Je kan dat het best informeren bij je energieleverancier. Het feit, dat jij vervuiling kunt meten geeft eigenlijk al aan, dat je geen schone stroom hebt.
Je kan wel zelf een harmonisch filter laten installeren.
Storingen en (Harmonische) vervuilingen in het netwerk worden door een Actief Harmonisch filter gedetecteerd en tot nul gereduceerd. Een Actief Harmonisch filter heeft een zeer snelle reactietijd, waardoor Harmonische vervuiling en storingen worden opgemerkt en geëlimineerd, voordat ze schade of problemen kunnen veroorzaken. Actief Harmonische filters worden in parallel geschakeld met de vervuilende apparatuur.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Truder
3 jaar geleden
@elder161.
U reactie was helaas geen antwoord op mijn vraag maar wel een stukje reclame.
TurfGraver
3 jaar geleden
Een transformatorhuisje filtert niets, het transformeert (meestal iets van 10kV naar 240V).