In onze woonkamer loopt nu, in juli, 's avonds laat, de temperatuur op. Gister van 21,3 naar 22,5. Hoe komt dit?

We hebben een goe geïsoleerd huis. Er staat geen cv aan. Ik vind het raar dat de temperatuur juist rond 23.00 ineens oploopt. Het is een grote, vrijstaande woning, ik ben alleen thuis. Heb niet gekookt of gedoucht. Dit is al een paar dagen zo. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Energie
1.4K
Thecis
3 jaar geleden
Doe je 's avonds wellicht de deuren open en is het buiten nog warmer dan binnen?
Staat er 's avonds een kaarsje in de buurt van de thermostaat?
Is er 's avonds veel activiteit (veel heen en weer lopen of andere dingen die warmte genereren)?
Worden 's avonds de gordijnen open gezet waar veel warmte achter zit wat zich dan door het huis verspreid?
Inekez1
3 jaar geleden
Computer en tv kunnen ook behoorlijk wat warmte genereren als ze aan staan. Wellicht kijk je juist 's avonds tv? Lees je die temperatuur af op de cv-thermostaat, of heb je ook nog ergens een losse thermometer in huis? Probeer eens te vergelijken of die temperatuur oploopt in je hele huis of alleen in de buurt van bijvoorbeeld tv of computer.
Bordensteker
3 jaar geleden
Is er soms een boiler of andere warmwatervoorziening die op een bepaald ingesteld tijdstip standaard begint met de watervoorraad bij te verwarmen?
Of is er een ventilatiesysteem dat gedurende de nacht op een lagere ventilatiesnelheid werkt?

Het beste antwoord

Dat is de warmte van de muren, plafond en vloer. Die zijn overdag opgewarmd en houden de warmte goed vast (want goed geisoleerd huis). In de avond doe je de ramen of tuindeur dicht en gaat de ruimte juist opwarmen.