Kan je een 10.6kw kookplaat op een 1fase meterkast laten werken?

Zijn er mogelijkheden om een 10.6kw kookplaat verantwoord te laten draaien op een 1 fase meterkast ?

In beginsel weet ik dat er ten alle tijden een 3 fase aansluiting dient te zijn bij deze verbruiken.
Echter is de keuken gesloopt,de aannemer is al bezig en nu komt de elektrische installatie.

Het probleem is.
De kookplaat verbruikt 10.6kw en er is 1 fase meterkast .
Daarbij verzwaard liander op het moment niet i.v.m de corona maatregelen.
De vraag is dus eigenlijk.
Is er een tussen oplossing mogelijk? .
Of zijn we aangewezen op een andere kookplaat tot liander weer langs kan komen?

4 jaar geleden
in: Energie
2.3K

Antwoorden (1)

NEEN, dat is zeker niet mogelijk.
Als je het vermogen (WATT) van een apparaat deelt door de spanning (VOLT), dan krijg je de stroomsterkte in Ampère. 10.000 watt gedeeld door 230 volt, betekent dat er zo'n 43,5 ampère wordt getrokken. De stop in je stoppenkast kan maar 16 ampère hebben en de gemeentestop (als laatste veiligheid) is meestal niet meer dan 25 ampere.
Toch op de vakman wachten