Ik heb een Stellina GT20 Moederhaard, hoe steek ik die aan?

ik heb een rode knop die ik kan indrukken, een knop meet vlam symbool die ik kan indrukken of draaien en een knop om de temperatuur te regelen.

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Energie
6.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik had vroeger ook een haard en daarbij moest je zowel de rode knop als de knop met de vlam indrukken, tegelijk dus. Heel onhandig was dat.

Antwoorden (1)

- Zorg dat de gastoevoer open staat, vaak zit er een klein kraantje in de gasleiding voor de kachel.
- Zet de temperatuurknop (met de cijfers) op de laagste stand
- Druk de grijze knop met het vlammetje in en houd die ingedrukt. Als de kachel lange tijd niet is gebruikt kan het een tijd duren voor het de leidingen weer met gas zijn gevuld.
- Druk het rode knopje in om de waakvlam te ontsteken. Het kan nodig zijn het knopje een aantal keren in te drukken, ofwel omdat er nog geen gas bij het ontstekingspunt was, ofwel omdat er geen goede vonk werd gegeven.
- Als de waakvlam aangaat, houd je de grijze knop nog een tijdje ingedrukt. Bij de waakvlam zit een thermokoppel die eerst warm genoeg moet worden voordat die de gastoevoer vanzelf openhoudt. Bij een goed afgestelde en schone thermokoppel hoef je de knop maar een paar seconden ingedrukt te houden. Is de kachel lang niet gebruikt dan kan er vuil opzitten waardoor het langer duurt.

- De grijze knop kun je draaien om de waakvlam weer uit te zetten.

Bij sommige kachels is het nodig om de grijze knop eerst een keer in de 'waakvlam uit' stand te draaien voordat je de kachel kunt ontsteken. Ook als je de knop niet lang genoeg vast hebt gehouden en je brandende waakvlam gaat weer uit, moet je dan eerst de knop even draaien voordat je die weer opnieuw kunt indrukken om te ontsteken.

Het systeem op de foto is iets anders dan de meeste gaskachels tegenwoordig hebben. Gek genoeg kan ik een handleiding van de Stellina gt20 downloaden met daarin plaatjes en gebruiksaanwijzing van het 'nieuwere' systeem. Daarbij zijn er 2 afzonderlijke drukknoppen ipv de gecombineerde druk-draai knop voor de waakvlam.
Gek genoeg
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide reactie, het is gelukt, de kachel brandt weer vind het toch altijd eng om zelf te gaan prutsen, ik had ook die handleiding gezien op internet maar daar kwam ik inderdaad niet. Nogmaals heel erg bedankt