Hoe kan je uitrekenen wat het gasverbruik is bij 1 minuut douchen?

Ik weet het merk en type van de CV-ketel (Nefit Ecomline Classic HRC 30 dacht ik). Maar kan je aan de hand van merk en typenummer opzoeken / uitrekenen wat een minuut douchen kost aan gas?

4 jaar geleden
in: Energie
2.2K

Het beste antwoord

Neen, dat soort gegevens zit niet bij je apparatuur. Als je het zou willen weten:
1. zet de thermostaat van de verwarming laag.
2. schrijf de meterstand op in drie cijfers achter de komma.
3. neem een douche en klok precies de tijd
4. schrijf weer de meterstand op en bepaal het verschil
5. bereken het verbruik per minuut
6. bereken met de jaaropgave van het energiebedrijf de gemiddelde gasprijs (inclusief de bijkomende kosten van de gaslevering)
7 berken de prijs van je douche
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Dus het is niet uit te rekenen aan de hand van een vermogen en rendement van een ketel?
Ik geef toe dat het wellicht niet de meest makkelijke manier is (de optie die u geeft, is zeker een heel pragmatische), maar zat eerder aan een berekening te denken (is in deze praktijk iets gemakkelijker). Ik snap overigens dat je een prijs kunt uitrekenen aan de hand van de kosten per m3. Maar in eerste instantie gaat het puur om gasverbruik in m3.
Edraket
4 jaar geleden
Je hoeft niet in de douche onder het water te gaan staan. Zet de kraan open, ga naast de gasmeter staan en meet wat het verbruik is in een minuut.
Thecis
4 jaar geleden
@Edraket
Ik snap dat je niet in de douche hoeft te staan. Maar ik vroeg me puur af of het goed uit te rekenen is o.b.v. het vermogen van de ketel. Zoals ik ook al aan gaf, de oplossing van Elder is natuurlijk veel pragmatischer (en die had ik natuurlijk ook al bedacht...). Maar hoe het theoretisch aan te pakken. @KeesWim
Ik neem aan dat je bedoelt dat het na 2.30 minuuut 0.08 m3 was ;-)
SimonV
4 jaar geleden
Wetende dat van de HRC 30
de taphoeveelheid in l/min. 40°C 14 liter en
het rendement 97% is,
zou het globaal kunnen uitrekenen op basis van onderstaande link: https://www.bespaarinfo.nl/kosten-douchebeurt/
http://www.bosmasiddeburen.nl/wp-content/uploads/2014/11/Nefit-Brochure-Classic.pdf